Rada městské části Praha 10
I. souhlasí
s uplatněním požadavku MČ Praha 10 o dalším posouzení záměru „Zkapacitnění Průmyslového polookruhu“ podle § 8 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, dle důvodové zprávy předloženého materiálu
II. schvaluje
text dopisu s vyjádřením MČ Praha 10 k záměru „Zkapacitnění Průmyslového polookruhu“ pro účely zahájeného zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, dle přílohy č. 1 tohoto usnesení (příloha č. 1 předloženého materiálu
III. ukládá
1. R. Chmelové, starostce
Termín: 25. 3. 2021
- 2 -
Renata C h m e l o v á
starostka
Ing. Jana K o m r s k o v á
1. místostarostka
Předkladatel: Ing. Komrsková, 1. místostarostka
Anotace: životní prostředí
Provede: R. Chmelová, starostka
Na vědomí: -
Garant: Bc. Pecánek, ved. OŽR
Číslo tisku: P10-130733/2021
Příloha č. 1 usnesení RMČ Praha 10 č. 190 ze dne 23. 3. 2021
Úřad městské části Praha 10
Kancelář starostky
Ing. Jana Cibulková
vedoucí oddělení posuzování vlivů na životní prostředí
Odbor ochrany prostředí
Magistrát hl. m. Prahy
Mariánské nám. 2
110 01 Praha 1
Váš dopis: MHMP 227165/2021
Naše značka: P10-086618/2021
Vyřizuje linka: Pecánek/565
V Praze dne:
Věc: Vyjádření MČ Praha 10 k záměru „ Zkapacitnění Průmyslového polookruhu“ pro účely zahájeného zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí
K záměru „Zkapacitnění Průmyslového polookruhu“, jehož dokumentaci obdržela MČ Praha 10 dne 24. 2. 2021 od Odboru ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy pod č.j. MHMP 227165/2021, v rámci oznámení o zahájení zjišťovacího řízení podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, Městská část Praha 10 (dále jen MČ)
p o ž a d u j e
provedení celého procesu posuzování vlivů na životní prostředí, dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v platném znění.
Ze strany hl. m. Prahy je pochopitelná snaha o usměrnění dopravy ve vnitřní části hlavního města dokončením výstavby Městského okruhu (MO) a zároveň řešení dopravy ve východní části Prahy dostavbou Pražského okruhu (PO). Z tohoto pohledu se skutečně nabízí zvažovaná možnost zkapacitnění komunikací v trase tzv. Průmyslového polookruhu. Zároveň může tvořit určitou alternativu před dokončením MO v této části Prahy nebo objízdnou trasu v případě dočasného uzavření MO. Z pohledu MČ je ale nezbytná ochrana území a zdraví obyvatelstva před negativními dopady zvažovaných záměrů na jednotlivé složky životního prostředí a tím i na podmínky pro život místních občanů a návštěvníků.
MČ dlouhodobě vnímá tuto část Malešic za transformační území a již realizuje kroky, které by měly v horizontu následujících desetiletí postupně transformovat území z průmyslového využití na novou městskou čtvrť, tedy urbanizovaný prostor městského či velkoměstského charakteru. Posuzovaný záměr je z tohoto pohledu v kolizi s rozvojovým předpokladem MČ. Zvažované zkapacitnění musí být pokud možno v plném souladu se schválenou Územní studií Průmyslové zóny Štěrboholy a nesmí bránit udržitelnému rozvoji v lokalitě Malešicko-hostivařské průmyslové zóny, kde probíhá aktuálně hodnocení urbanisticko-strategického charakteru ze strany Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Životní prostředí v okolí komunikace Průmyslová je již nyní negativně ovlivňováno silně exponovaným provozem vozidel, nezanedbatelnou část pak tvoří nákladní doprava. Zkapacitnění komunikace o jeden jízdní pruh v každém směru by situaci dále zhoršilo. Křížení komunikací Černokostelecká – Průmyslová již nyní patří mezi nejzatíženější úrovňové křižovatky na území hl. m. Prahy. Další zatížení této komunikace je celkově značně problematické a bude mít další negativní dopady na obyvatele v přilehlých obytných částech a na stav životního prostředí.
Případnou realizací záměru dojde k dalšímu zhoršení kvality ovzduší. Dalším negativním důsledkem bude též zvýšení hladiny hluku. Neztotožňujeme se s údaji v oznámení, že dojde k minimálnímu zvýšení hlučnosti a průjezdu nákladní dopravy. Naopak se domníváme, že případné rozšíření komunikací bude mít za důsledek výraznější nárůst nákladní dopravy s ohledem na navýšení dopravních kapacit po Průmyslovém polookruhu. Navíc v kombinaci s odstraněním poměrně významného množství vegetace se situace ještě dále zhorší. Je tedy nutné počítat s nezbytnou eliminací negativních důsledků, a to nejen realizací protihlukových opatření. Je nutné též počítat s výsadbou náhradní zeleně, která kompenzuje vzniklou ekologickou újmu. Zároveň pak nad tento rámec realizovat další výsadby stromů i keřových porostů, které mohou omezit nežádoucí dopady ze zvýšené automobilové dopravy.
V rámci kumulace s jinými záměry je nutné zohlednit připravovanou železniční linku S61 ze Smíchova přes Vršovice, dále přes Malešice do Běchovic. Tato dopravní stavba by měla být v tomto záměru zohledněna. Požadujeme celkové zhodnocení všech kumulativních jevů v širší oblasti záměru. Negativní důsledky na ovzduší a veřejné zdraví při navýšení automobilové, a zejména nákladní automobilové dopravy, v této oblasti konstatoval již posudek k záměru Terminál Malešice. Dostupné v Informačním systému EIA pod kódem PHA1037.
Pokud by nakonec došlo k vlastní realizaci záměru „Zkapacitnění Průmyslového polookruhu“ musí být vytvořena účinná opatření proti zajíždění nákladní dopravy do vnitřních částí města. Tento záměr by totiž potenciálně do budoucna mohl znamenat obnovení snah o zřízení kontejnerového terminálu v Malešicích, případně jiných záměrů se zvýšenou potřebou nákladní dopravy, s čímž MČ Praha 10 zásadně nesouhlasí. Zkapacitnění Průmyslového okruhu, tj. navýšení dopravy v této oblasti hl. m. Prahy, vnímáme jako dočasné řešení do realizace MO a PO. Zejména staveb Městského okruhu v úseku Pelc-Tyrolka a ž Jižní spojka. V případě Pražského okruhu (komunikace D0) zejména jeho části 511 v úseku Běchovice – D1. Jako součást podmínek lze uvažovat o budoucích kompenzačních opatřeních, která následně uloží provozovateli následné zklidnění dopravy v Průmyslové ulici po vybudování uvedených úseků staveb MO a PO.
Závěr
Předmětný záměr může mít významně negativní dopady na stav životního prostředí a veřejné zdraví obyvatelstva na území MČ Praha 10 i širšího území hl. m. Prahy. Z tohoto důvodu požadujeme plné posouzení zvažovaného záměru v kompletním procesu EIA dle § 8 zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí a to včetně veřejného projednání dle § 17 stejného zákona.
S pozdravem
Renata Chmelová
Sídlo: Vršovická 68, 101 38 Praha 10
Úřední hodiny:
tel.: +420 267 093 565
Pracoviště: Vršovická 68, 101 38 Praha 10
Pondělí 8.00 - 12.00, 13.00 - 17.30
www.praha10.cz
Zpět na začátek usnesení