Jak by mohlo za zhruba půl století vypadat území s největším rozvojovým potenciálem v Praze 10, ukazuje právě dokončený návrh urbanistické studie lokality Bohdalec - Slatiny – brownfield Strašnice.
Rok připravovaný dokument bude sloužit jako základní podklad pro rozhodování městské části o rozvoji a postupné přeměně této rozvojové lokality, zároveň jako podklad pro zpracování Metropolitního plánu.
„Architekti z 90 procent počítají na Slatinách s bytovou zástavbou, celá lokalita by se tak mohla jednou proměnit v třicetitisícové město. Dostatek prostoru by bylo věnováno oddychovým zónám, aby se lokalita stala příjemným místem pro život,“ uvedl radní Prahy 10 Bohumil Zoufalík, který má v gesci i územní rozvoj.
Studii, která byla od počátku fáze zadání a zejména v průběhu jejího zpracování průběžně konzultována napříč Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), chce radnice desáté městské části nyní prodiskutovat s veřejností.
Ve středu 2. listopadu bude v 18 hodin ve Středisku územního rozvoje (přízemí budovy „B" Úřadu MČ Praha 10, Vršovická 68) zahájena výstava a uskuteční se veřejná prezentace návrhu studie.
S dokumentem a s jeho tvůrci se bude moci veřejnost seznámit také při následných dnech otevřených dveří. Budou se konat na stejném místě 7., 14. a 22. listopadu, vždy od 17 do 20 hodin. Výstavu lze navštívit i mimo tyto speciální akce až do konce listopadu. V prosinci chce Praha 10 představit studii, včetně zapracovaných připomínek občanů, na jednání Komise územního rozvoje Rady MČ.
„S ohledem na charakter dokumentu jsme zvolili projednání formou veřejné autorské prezentace studie a následných dní otevřených dveří, během kterých bude možné za přítomnosti autorů návrhu diskutovat či vznášet připomínky k představenému dokumentu,“ sdělil radní Bohumil Zoufalík.
Současně bude hlavní výtah urbanistické studie k nahlédnutí na webu www.verejneprostory.cz s možností zasílání komentářů.
Klíčovým bodem návrhu studie je dopravní řešení celé rozlehlé lokality. Právě kvůli absenci tramvajové trati se investoři o novou oblast doposud tolik nezajímali. Impulz k oživení by mohl přinést vznik nových železničních zastávek na úseku trati mezi hlavním nádražím a Hostivaří a především nová tramvajová trať. Měla by vést ulicí U Slávie, podejít železniční most a dostat se na Bohdalec s pokračováním na Spořilov nebo do Slatin. O trati chce Praha 10 vést jednání s hlavním městem, aby ji do svých plánů zahrnulo.
Slatiny začaly vznikat v roce 1924. V domech žili váleční veteráni a dělníci, kteří stavěli železnici. Kolonie dodávala pracovní sílu pro vršovickou průmyslovou zónu. V 50. a 60. letech bylo mnoho domů zbouráno. V rozsáhlé lokalitě jižně od seřaďovacího nádraží Praha-Vršovice platí stavební uzávěra.