Z Desítky zmizelo od loňského roku přes 200 vraků a aut bez technické prohlídky. Zatímco mezi lety 2016 a 2019 bylo odtaženo pouze 15 vozů, od roku 2020 doposud to je už 109. Přibližně stejně tolik nepojízdných vozidel odstranili jejich majitelé.
„Díky tomu, že jsme vraky začali viditelně odtahovat, objevil se ještě jeden kýžený efekt. Spoustu z nich odstraňují sami jejich majitelé, protože pochopili, že to tvrdě řešíme. Jsem moc rád, že když jsme ukázali, že vraky tolerovat nebudeme, tak to občané pochopili,“ uvádí místostarosta MČ Praha 10 pro dopravu a parkování Martin Sekal (ODS).
Výrazně vyšší efektivita v „čištění veřejného prostoru“ souvisí s novelou zákona o pozemních komunikacích, jež vstoupila v platnost na konci loňského dubna a kterou iniciovala MČ Praha 10. „Mimo komunikace se nyní mohou odstraňovat i vozidla, která mají ´pouze´ déle než šest měsíců neplatnou technickou prohlídku. Dříve bylo možné z komunikací odstranit výhradně vraky, které jsou v zákoně definovány jako vozidla z technického hlediska zjevně nezpůsobilá k provozu, a této definici neodpovídala drtivá většina i roky odstavených vozů,“ sděluje místostarosta Martin Sekal.
Změna legislativy se na Desítce začala rychle projevovat. Jen za polovinu letošního roku bylo z jejího území odtaženo pětačtyřicet nepojízdných aut. „Očekávám, že počet bude skokově narůstat. Správa služeb hl. města Prahy řeší každý měsíc desítky nových podnětů. Od samotných občanů jich přišlo 279 a já za ně moc děkuji,“ říká Martin Sekal.
Celkem bylo od loňského jara do poloviny letošního července nahlášeno 734 vozidel k prošetření, zda splňují podmínky zákona, a mohou být odtažena. Ta, která už jsou v řešení, označí městská část speciální samolepkou. „Tak budou mít naši obyvatelé nejen přehled o aktuální situaci, a zároveň budou vědět, že některé vozy už není třeba hlásit,“ vysvětluje místostarosta Sekal.