V běžném životě člověka mohou nastat neočekávané situace, které zásadním způsobem naruší normální chod a dochází k bezprostřednímu ohrožení životů a zdraví občanů, škodám na majetku a ohrožení životního prostředí. Takovou situaci nazýváme mimořádnou událostí. Mohou být způsobeny buď živelní pohromou (povodně, vichřice, sněhové bouře, sesuvy půdy) nebo činností člověka (požáry, dopravní nehody, letecké katastrofy, havárie technických zařízení, radiační havárie, epidemie a nákazy, teroristické akce).
Pro řízení opatření pro ochranu životů, zdraví, majetků občanů, případně návštěvníků hl. m. Prahy a ochranu životního prostředí při mimořádných událostech byl hl. m. Prahou vytvořen „Záchranný bezpečnostní systém (ZBS)“. ZBS tvoří systém vazeb zabezpečující koordinovaný postup záchranných, pohotovostních a odborných složek, orgánů státní správy a samosprávy, právnických a fyzických osob při likvidaci následků mimořádných událostí na území hl. m. Prahy. Jeho cílem je účinně působit při vzniku mimořádné události, poskytovat účinnou pomoc postiženým a minimalizovat nepříznivé následky těchto událostí. Systém ochrany obyvatel hl. m. Prahy je řízen hl. m. Prahou, v úzké součinnosti s Integrovaným záchranným systémem (IZS).
Základní pojmy
Integrovaný záchranný systém (IZS) je koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací.
Mimořádná událost je škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací.
Krizová situace je mimořádná událost, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu.
Likvidační práce jsou činnosti k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí.
Záchranné práce jsou činnosti k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu k ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jejich příčin.
Krizové stavy
Krizový stav
Vyhlašuje
Pro území
Doba trvání
Stav nebezpečí
Hejtman kraje, v Praze primátor hlavního města Prahy
celý kraj nebo jeho část
nejvýše 30 dnů (prodloužení jen se souhlasem vlády)
Nouzový stav
Vláda ČR
celý stát nebo omezené území státu
nejvýše 30 dnů (prodloužení jen se souhlasem Poslanecké sněmovny)
Stav ohrožení státu
Parlament ČR na návrh Vlády ČR
není omezeno
Válečný stav
Parlament ČR
celý stát
Tyto příručky a návody obsahují některé obecné návody a doporučení, podle kterých bychom se měli chovat a jednat, když se ocitneme v situaci ohrožení života a zdraví, majetku nebo životního prostředí v důsledku vzniku mimořádné události:
Zaměstnavatel by vám kvůli živelní katastrově měl podle zákoníku práce poskytnout přiměřené volno. Může se však stát, že bude požadovat potvrzení o tom, že vás velká voda skutečně postihla. V takovém případě se obraťte na příslušný obecní úřad.
Pokud si s čímkoli nevíte rady, potřebujete aktuální informace nebo chcete požádat o materiální pomoc, volejte na krizové linky, které zřizuje ÚMČ Praha 10 při vyhlášení mimořádného stavu.
Přehled stálých úkrytů na území správního obvodu Praha 10 (území MČ Praha 10) nalezdnete na portálu Bezpečnost MHMP.
Stejně jako v naprosté většině zemí EU a vyspělých státech světa se v období míru s použitím prostředků individuální ochrany nepočítá. Při stavu ohrožení státu a válečného stavu se provádí výdej těchto prostředků pro děti od narození do 18 let a osoby umístěné ve zdravotnických a sociálních zařízeních a pro jejich doprovod. Ostatní fyzické a právnické osoby mohou ochranné prostředky do osobního vlastnictví získat za úhradu ve specializovaných prodejnách.
Viz odkazy na příručky na této stránce.