Odpovědi na často kladené dotazy

Jaké otázky nám kladete? Co vás v souvislosti se zaváděním zón placeného stání a parkováním zajímá? Vybíráme (a podle vašeho zájmu aktualizujeme) nejčastější dotazy a přinášíme na ně odpovědi.

 

Proč MČ Praha 10 zavádí zóny?

Zóny placeného stání jsou v současné době standardním opatřením v jádrových pražských městských částech. Jednotná celopražská zóna se v tuto chvíli nechystá, a tedy i Praha 10 přikračuje k řešení nabízenému vyhláškou hlavního města Prahy, které je také provozovatelem systému placeného parkování. Praha 10 jedná na základě velmi kriticky vyznívající Analýzy dopravy v klidu zavedením parkovacích zón i pro naši městskou část. Z Analýzy je naopak zřejmé, že počet vozidel, které budou moci na Desítce parkovat, poklesne o cca 10–15 %. To by mělo pomoci k uvolnění kapacity volných míst u řady lokalit napříč čtvrtěmi Prahy 10.

 

Kolik budou stát a kdo o tom rozhoduje?

Poplatky jsou nastaveny ze strany Magistrátu, nenastavuje je městská část. Roční poplatek činí pro rezidenty (tj. občany s trvalým pobytem) na první zapsané vozidlo na jednu fyzickou osobu 1 200 Kč (respektive 600 Kč, pokud parkujete pouze ve své čtvrti a nepřemisťujete se autem po Praze 10). Pro první vozidlo fyzické osoby starší 65 let, nebo držitele průkazu ZTP, ZTP-P, která má místo trvalého pobytu ve vymezené oblasti, je poplatek snížen na 360 Kč/rok. Vzhledem k nákladům na vozidlo to snad není likvidační poplatek a je výrazně levnější než např. pronájem garáže. Vyšší poplatky jsou nastaveny pro tzv. abonenty (majitele nemovitostí, podnikatele s provozovnou), případně pro majitele, kteří na sebe mají evidováno více vozidel a parkují ve veřejném prostoru.

 

Jak řešíte autovraky? 

V souvislosti se zaváděním zón placeného stání dojde k eliminaci autovraků. Jejich odstraňování aktivně řešíme i teď, ale zákon velmi přísně definuje, jaké znaky musí vykazovat autovrak. Mnohdy je proto nemožné zahájit správní řízení o jeho odstranění. Vítáme připravovanou novelu zákona (na které se aktivně podílely desítková senátorka a starostka Renata Chmelová a Silniční správní úřad MČ Praha 10), kde je jasně uvedeno, že vozidlo bez technické kontroly nemá na silnici co dělat a půl roku po jejím propadnutí bude odstraněno, aby nadále neohrožovalo bezpečnost a nezabíralo parkovací stání aktivním řidičům. Novela je účinná od 1. 5. 2020. Záleží tak už jen na hlavním městě Praze, kdy k postupu dle nových ustanovení zákona zmocní Správu služeb hl. m. Prahy, která prozatím k odstraňování vozidel bez platné technické prohlídky není oprávněna.

 

Zaparkuje na modrých zónách návštěva?

Systém zón je vstřícnější než v minulosti, takže návštěva u nás na Desítce zaparkuje. Jak modré rezidentní, tak fialové smíšené zóny umožňují krátkodobé parkování v délce několika hodin všem vozidlům bez rozdílu místa bydliště, detaily včetně platnosti zón viz v dalších zodpovězených otázkách. Poplatek se hradí pomocí virtuálních parkovacích hodin (aplikace pro mobilní telefon) nebo automatů (podle typu zóny).

 

Vytváříte nová parkovací místa?

Nové vedení MČ Praha 10 hned po půlroce svého vládnutí zadalo zpracování studie, která prověřuje možnosti výstavby parkovacích domů v jednotlivých čtvrtích Prahy 10. Nyní se studie územních rezerv pro výstavbu parkovacích domů dokončuje. Bude to nějakou dobu trvat, stavební procesy jsou dlouhé. Ale cíl je jasný: Chceme dostat vozidla z ulic na parkoviště!

 

Nebyly parkovací zóny odmítnuty v referendu závazném pro radnici?

V referendu v roce 2014 se neřešilo zavedení parkovacích zón, ale výstavba vybraných parkovacích domů. Tehdejší vedení v čele se starostou Zoufalíkem se výsledky, které ale nebyly závazné, stejně neřídilo. O parkovacích domech se uvažuje až nyní. Zavedení parkovacích zón je politickým rozhodnutím, které má současná koalice v programovém prohlášení Rady MČ, a je v situaci, kdy mají okolní městské části zóny zavedené nebo je chystají, nezbytným a nejrychlejším řešením.

 

Myslíte i na chodce a cyklisty?

V tuto chvíli je pro nás prioritou v oblasti dopravy parkování, které se roky neřešilo, ale ve svém programovém prohlášení myslí radní i na měkké formy dopravy. V minulosti bylo vybudováno několik tras a byl zpracován generel cyklodopravy, Praha 10 se chce zaměřit na propojování cyklotras s okolními městskými částmi. Podporu mixu (nejen) dopravních opatření nastavujeme v chystaném Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro roky 2020 – 2030.

 

Proč některé komunikace či parkoviště, kde vozidla běžně stojí, nejsou v zóně?

Jedná se o účelové komunikace a zónu placeného stání lze dle § 23 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, vyznačit pouze na místních komunikacích. O zařazení komunikace do kategorie místní žádá příslušný silniční správní úřad (zde odbor pozemních komunikací a drah MHMP) vlastník komunikace. Zařazovaná komunikace musí být v majetku obce (hl. m. Prahy), nebo musí být uzavřena smlouva o budoucím převodu z aktuálního vlastníka na obec. Jinak na ní nelze ZPS zavést.

 

Proč některá místa na komunikacích, kde vozidla běžně stojí, nejsou vyznačena?

Většinou se jedná o místa, kde se dnes stojí nelegálně. V některých místech zase nezbývá ani minimální normami vyžadovaná šířka pro průjezd. Projektant navrhl vyznačit maximum přípustného množství ZPS. V odůvodněných případech, kdy přesto obdržíme nový podnět na místo, kde se dnes stojí a je to "na hraně", projednáme ještě s Policií ČR, zda je možné ho doplnit, či nikoli. Je nezbytné zajistit průjezd vozidel IZS.

 

Jak je to se stáním na chodníku?

Tam, kde dnes není povoleno, tak stání na chodníku nelze povolit bez provedení stavební úpravy, která bude projednaná ve stavebním řízení. Zákon vyžaduje zajistit, aby jak vlastník komunikace, tak majitelé přilehlých nemovitostí, tak vlastníci inženýrských sítí mohli uplatnit své požadavky (dostatečné krytí, úprava povrchových znaků apod.). A nově vyvolaná stavební řízení nezohledňují skutečnosti, jak v dané lokalitě stála vozidla v minulosti, tedy může dojít i k oficiálnímu snížení počtu parkovacích míst.

 

Bude na Desítce nějaká oranžová zóna?

V rámci I. etapy je navrhováno umístění návštěvnického parkování v rámci ulice Vršovická v úseku ulic Moskevská až U Slavie, a to pouze na jižní straně vozovky.

 

Jak dlouho budou moci návštěvníci na zónách parkovat?

Lokality rezidentního parkování (modrá zóna) – maximálně 3 hodiny

Lokality návštěvnického parkování (oranžová zóna) – maximálně 2 hodiny

Lokality smíšeného parkování (fialová zóna) – maximálně 12 hodin

Parkování ve fialové zóně bylo zkráceno z maximálního času na 12 hodin. Toto nastavení se využívá ve více městských částech. Toto omezí případné dlouhodobé odstavení vozidla s opakovanou platbou parkovného.

 

Kolik bude parkování pro návštěvy stát?

Cenové pásmo 2

Lokality rezidentního parkování (modrá zóna) – 60 Kč/hod

Lokality návštěvnického parkování (oranžová zóna) – 40 Kč/hod

Lokality smíšeného parkování (fialová zóna) – 30 Kč/hod

 

Cenové pásmo 3

Lokality rezidentního parkování (modrá zóna) – 40 Kč/hod

Lokality smíšeného parkování (fialová zóna) – exponované části 30 Kč/hod

Lokality smíšeného parkování (fialová zóna) – méně exponované části 20 Kč/hod

 

Maximální hodinová cena stání v modré zóně je pevně stanovena hl. m. Prahou. Cena v oranžové a fialové zóně je odstupňována tak, aby podmínky byly obdobné s okolními MČ a nevyplatilo by se už při návštěvách centra zanechat vozidlo na Praze 10. Zároveň však, aby byla zajištěna možnost dopravní obsluhy a dostatek míst pro krátkodobé stání v čistě návštěvnické oranžové zóně.

Cenová pásma viz mapa.

 

Kdy budou zóny placeného stání platit?

Lokality rezidentního parkování (modrá zóna) a lokality smíšeného parkování (fialová zóna):

Provozní doba pondělí až pátek
od 0:00 do 6:00

od 6,00 do 8,00 není zóna v provozu

od 8,00 do 24,00

 

Lokality návštěvnického parkování (oranžová zóna), reflektuje otevírací dobu úřadu

 

Provozní doba pondělí až pátek

od 8,00 do 18,00

 

Navržená doba mimo jiné umožní v ranních hodinách zásobování a dovoz dětí do škol/školek. Provozní dobu lze však v případě potřeby operativně měnit.

Než půjdete na úřad...

Pokud plánujete návštěvu úřadu, doporučujeme nejprve navštívit sekci Životní situace, kde získáte informace o tom, co budete k vyřešení Vaší záležitosti potřebovat.

Mělo by Vám pomoci:

Využijte dětský koutek...

Rodiče mohou po dobu nutnou k vyřízení svých záležitostí přenechat děti ve věku od 3 do 10 let v dětském koutku, který najdete v přízemí budovy C.

Otevírací doba:
Momentálně je dětský koutek z provozních důvodů uzavřen.