Omezení nejvyšší povolené rychlosti po celé Praze se stalo téměř kulturní válkou. Aktivisté se přilepují k silnici, pořádají průvody po magistrále a dožadují se celoplošné třicítky po celém území. Taková omezení by se ovšem ve velkém dotkla i nás na Desítce. Zklidňováním dopravy se zabýváme od zavádění zón placeného stání, a jsme tak poměrně daleko, i když to mnoho řidičů netuší.
Zóna 30, tedy oblast s nejvyšší dovolenou rychlostí motorových vozidel 30 km/h, je plošným opatřením používaným ve městech a jedním z důležitých prvků vedoucích ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a ochrany zranitelných účastníků, tedy chodců a cyklistů
Jako vždy se ale ďábel ukrývá v detailu a celoplošné omezení rychlosti na území městských částí by v konečném důsledku nadělalo více škody, která by naprosto zastínila benefity. To je důvod, proč naopak na hlavních tazích chceme, aby vozidla projela rychle a plynule a zájmová území co nejdříve opustila. „Poskakování“ v koloně škodí nejen místním obyvatelům, ale také životnímu prostředí.
Zjednodušeně řečeno se v Praze 10 může na silnicích I. třídy, tj. Vršovická, Úvalská, Průběžná, Počernická, Černokostelecká, Bělocerkevská, Průběžná, Švehlova a další, jezdit maximálně 50 kilometrů v hodině, na Jižní spojce, která má v každém směru tři pruhy, je rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině (na území Prahy 10 je to úsek od přemostění Záběhlické ulice až po Lanový most). Většina ulic v městské zástavbě na Desítce je však ve zklidněné zóně 30, tedy například Vladivostocká, Žitomírská či Nad Vodovodem.
Až příště pojedete mezi domy na Desítce, myslete na to, že byste měli sundat nohu z plynu a zpomalit, možná uvidíte věci, které jste dřív minuli, ale hlavně zvýšíte bezpečnost našich obyvatel. Mimochodem zpomalit byste měli i na Severojižní magistrále, kde v úseku mezi Vinohradskou třídou a Hlávkovým mostem platí obousměrně maximální rychlost 50 kilometrů v hodině.