O čem se mluví

Jak se Praha 10 vypořádává se zvýšenou poptávkou po školských kapacitách a se spádovou turistikou?

Praha 10 systematicky navyšuje kapacity ve svých školách, aby byla schopná uspokojit poptávku. Situaci komplikuje spádová turistika, s níž se potýká naše městská část i celá metropole. Posílení kapacit přinese nová ZŠ V Olšinách i rozšíření kapacit ZŠ Břečťanová, ZŠ V Rybníčkách a ZŠ Gutova o zhruba 85 míst.

Publikováno: 29.08.2024
Kategorie: Článek, O čem se mluví5366

Kolik dětí bude v jedné třídě?

Průměrný počet dětí ve třídách v posledních letech meziročně roste. Srovnáme-li základní školy v Praze se zbytkem republiky, pak je počet žáků na jednu třídu v hlavním městě nejvyšší (zdroj: MŠMT, https://statis.msmt.cz/rocenka). Praze 10 se v tomto ohledu podařilo počet dětí ve třídách nezvyšovat. Ve školním roce 2024–2025 bude v jedné třídě na Praze 10 v průměru 25 dětí, což je úplně stejný počet jako ve školním roce předešlém.

 

Jak zvyšujete kapacitu základních škol na Praze 10?

Vycházíme z demografické studie. Pro nadcházející školní rok 2024–2025 se městské části podařilo celkově navýšit kapacitu škol o 137 míst. K 21. srpnu evidujeme 994 přijatých dětí do prvních tříd, což je o 88 dětí víc než v minulém školním roce.  Na tuto situaci byla Praha 10 připravena.

Kapacity škol Praha 10 navyšovala především proto, aby v jednotlivých třídách v desítkových školách bylo co nejméně dětí. Zvýšení rejstříkové kapacity umožnilo vznik míst pro 81 dětí, změnou vnitřního uspořádání škol zajistila Praha 10 místa pro 56 dětí.  V souvislosti se zvyšováním kapacit v ZŠ MČ Praha 10 nebyly rušeny odborné učebny.

Celkově jsme navýšili kapacitu desítkových škol na 1 043, která převyšuje skutečný zájem (základní školy na Praze evidují 994 dětí zapsaných pro příští školní rok).

Podotýkáme jen, že i bez zmiňovaného navýšení kapacit by opravdu každé dítě bylo umístěno do školy. Zřizovatelům škol, tedy městské části, to ostatně ukládá zákon.
 

 

Jaký máte plán pro zápis pro školní rok 2025–2026?

V příštím školním roce také otevřeme zrekonstruovanou ZŠ V Olšinách, na kterou bude chodit až 225 žáků. Do prvních tříd pak přijme 50 dětí. Předpokládáme, že situace v rámci městské části bude podobná té letošní. Po odečtení odkladů a odchodů dětí na střední školy lze očekávat mírné navýšení o zhruba sto dětí.

I na toto se Praha 10 připravuje. O zhruba 85 míst navýší kapacitu ZŠ Břečťanová, ZŠ V Rybníčkách a ZŠ Gutova, dále plánujeme úpravu spádových obvodů, které rovnoměrněji rozloží počty dětí do spádových škol. Z dlouhodobého hlediska se připravuje zkapacitnění ZŠ Hostýnská, ZŠ Švehlova i ZŠ U Roháčových kasáren. Aktuálně pro tyto základní školy probíhá projektování. K navýšení jejich kapacity by mělo dojít v horizontu 4 až 6 let.
 

 

Bude dostatek míst v družinách?

Každý plán na zkapacitnění škol počítá i s rostoucí kapacitou družin. Tři oddělení školní družiny vzniknou i při ZŠ V Olšinách. V případě ostatních zavedených škol je běžné, že škola zajišťuje školní družiny především pro děti z 1. až 3. tříd.

 

Proč Praha 10 neupraví podmínky „spádové turistiky“ tak, jak to dělají jiné městské části?

Z pražských městských částí se do jejího omezení pustila pouze Praha 6, jejíž postup označil Magistrát hlavního města Prahy jako protiprávní. Jeden z neúspěšných žadatelů o zápis, kterého Praha 6 označila za spádového turistu, se totiž hájil u hlavního města a to mu dalo za pravdu. Verdikt soudu pak bezesporu stanoví judikát pro regulaci spádové turistiky. MČ Praha 10 respektovala doporučení Magistrátu hl. města Prahy. Spádová turistika představuje zbytečný problém, protože rodiče často účelově mění trvalé bydliště svých dětí s cílem zajistit jim místo ve „vysněné škole“, která podle jejich představ má být tou nejlepší. Obvykle tato představa nebývá podložena reálnými důkazy. Jedná se o mystifikaci, která vede k poškozování reputace ostatních škol. Takové jednání způsobuje problémy při plánování kapacit a nakonec může vést k tomu, že některé děti zůstávají bez místa ve své spádové škole.

 

Jak umisťujete děti se speciálními potřebami či hendikepem?

Přijímání konkrétních dětí je v kompetencích a pravomocích jednotlivých ředitelů škol.

 

 

Ke stažení

Počty dětí zápisy 2024–2025 (XLS, 20 kB)