ZŠ U Vršovického nádraží z Prahy 10 si připsala další velký úspěch! V celostátní soutěži školních časopisů se její sChOOL umístil v konkurenci 155 přihlášených periodik celkově na šestém místě a kategorii grafika vyhrál. Do nového roku navíc Mediální klub tvořený žáky školy vstoupil s novinkou: na kanálu Youtube spustil vlastní televizi.
V Soutěži školních časopisů navázala ZŠ U Vršovického nádraží na rok 2018. To se se svým tehdy nově vydávaným magazínem sChOOL stala její kometou a vyhrála nejen v grafické, ale i obsahové kategorii.
„I přes tyto úspěchy ale žáci neusínají na vavřínech a neustále portfolio ´novinářských činností´ rozšiřují,“ pochvaluje si Alena Bartošová, koordinátorka školních médií a parlamentu. Už v září loňského roku rozjel Mediální klub školy stylový měsíčník NÁSTUPIŠTĚ, který vychází z polohy školy (u nádraží) v celkovém názvu i pojmenování rubrik (Z rychlíku, Výslech v kupé, Pokec na peróně, Jízda první třídou nebo Osobák měsíce). „Pracují neúnavně i v době koronaviru a i v tomto náročném období dokázali zachovat jeho periodicitu,“ oceňuje ředitelka školy Jana Frojdová své žáky.
Zatím posledním, novoročním, počinem pak je spuštění sChOOL TV, kanálu na Youtube. „Teď sice není nejlepší doba, nemůžeme točit reportáže, rozhovory, ani ankety, jelikož škola je pro většinu lidí zavřená. Ale rozhodli jsme se věc již neodkládat, rozjet sChOOL TV plánujeme už dlouho,“ popisuje člen Mediálního klubu a šéf projektu Adam Kabát z 8. A.
Žáci v ZŠ U Vršovického nádraží ve svých pilotních videích zatím mapují zákulisí natáčení reportáže České televize. Ten o projektech této školy během prvního pololetí školního roku 2020/2021 odvysílal na stanici Déčko dvě reportáže. Členové Mediálního klubu využili příležitosti a z natáčení připravili vlastní materiál, kde odkrývají nezveřejněné záběry, vtipné situace a přeřeky účinkujících.
„Velmi oceňuji, jak kreativně učí ZŠ U Vršovického nádraží své žáky druhého stupně mediální výchově. V dnešní době, která bývá označována také jako postfaktická, jsou práce s informacemi, jejich selekce a předávání ohromně důležitými dovednostmi,“ říká David Kašpar (VLASTA / STAN), místostarosta pro školství a kulturu.
V rámci předmětu základní škola kombinuje teorii o dezinformacích, fake news, propagandě, reklamě a PR, sociální sítě nebo kyberšikaně s praxí právě v podobě tvorby školních médií.