Zatímco žáci se stále učí z domova, část interiéru jejich ZŠ Brigádníků se změnila k nepoznání! Přizvaní umělci opatřili prostor jídelny a přiléhající chodby kresbami, z nichž část se vztahuje přímo k území Prahy 10, a doplňující texty z nich činí zábavný edukativní materiál. Radnice tak pokračuje ve snaze o aktivizaci děti na svých základních školách a jejich zapojování do dění v bezprostředním okolí.
"Chtěli jsme, aby se děti nenudily ani v momentě, kdy musí stát ve frontě na oběd, a aby tento čas naopak efektivně využily. Zároveň jsme chtěli školní jídelnu proměnit spíš v bistro, ke kterému si mohou vybudovat vztah a chodit tam o to raději," vysvětluje Ondřej Horák, kurátor a popularizátor výtvarného umění, který je autorem koncepce vizuálu jídelny.
Samotnými autory výtvarného řešení jsou umělkyně Markéta Hlinovská a výtvarník David Kakalík. Sprejované motivy zvířat na stěnách na chodbě před jídelnou (volně inspirované bajkou o Vráně a lišce) vizuálně propojují prostor chodby a jídelny. V něm je nyní umístěna několik metrů dlouhá plocha s motivy významných míst Strašnic (sídliště Solidarita, KD Barikádníků) a slavných osobností spjatých s touto lokalitou. Součástí prostoru jídelny jsou také vtipně řešené příkazové značky, které upozorňují žáky, aby při jídle nepoužívali mobilní telefony.
„Chceme v dětech pěstovat vztah k místům, kde žijí a kam chodí do školy. A zároveň je učit, že tyto prostory mohou sami aktivně ovlivňovat,“ zdůrazňuje místostarosta pro školství a kulturu David Kašpar (VLASTA / STAN). „Od loňského roku například běží projekt Praha 10:Neseď!, ve kterém děti aktivně vstupují do bezprostředního okolí škol a nabízejí výtvarná řešení na jeho proměnu. K tomu jsme přizvali také současné umělce a v tomto druhu spolupráce jsme pokračovali nyní,“ dodává Kašpar.
Školní jídelna na ZŠ Brigádníků prošla v roce 2017 zásadní rekonstrukcí kuchyně, kterou současné vizuální řešení v prostoru jídelny účelně doplňuje. „Žáci vnímají školní jídelnu velmi citlivě. V jejich životě hraje důležitější roli, než se na první pohled může zdát, a podílí se na budování jejich vztahu k jídlu. Naší snahou je vytvoření příjemného útulného stravovacího prostředí, dobré kultury stravování ve společenském prostoru, kterým školní jídelna bezesporu je. Věřím, že se do nového prostředí budou děti těšit a budou se v něm cítit lépe než před úpravou, zaslouží si to,“ popisuje Jaroslav Vrtiška, ředitel organizace Školní jídelna Praha 10 a iniciátor výtvarného projektu.