Ve středu proběhly v divadle Mana autogramiáda a křest knihy Střípky vyprávění. Tu tvořili žáci nynější osmé třídy ze ZŠ Karla Čapka (zřizované MČ Praha 10) pod vedením své třídní učitelky Veroniky Dynterové. Knížka, jež vznikala dva roky, je složená ze vzpomínek babiček, dědečků, pratet a dalších příbuzných dětí, mimo jiné obsahuje příběh jedné z posledních lidických žen, která přežila koncentrační tábor.
Nejedná se o první, a podle všeho ani poslední literární dílo školy, které nese jméno po světoznámém spisovateli. Volně navazuje na knížku Vršovice vyprávějí. Ta v roce 2018 vyhrála 3. místo soutěže Zlatý diktafon, již vyhlašuje Česká asociace orální historie. Tento rok by škola chtěla začít s tvorbou knihy zaměřenou na rok 1968.
„Střípky vyprávění jsme společně tvořili během vyučování, i ve volném čase, kdy jsme si povídali s pamětníky, přepisovali texty, tvořili ilustrace a infoboxy. Na projektu se podílelo 20 žáků,“ popisuje Veronika Dynterová a vzpomíná, jak přišla na nápad v dětech tímto originálním způsobem rozvíjet vztah k historii a literatuře: „K napsání první knihy ´Vršovice vyprávějí´ mě přivedly samy děti, které mi v hodinách dějepisu líčily příběhy svých babiček a dědečků z Vršovic. Proto jsme je navštívili, vyrazili do nedalekého domova důchodců i do ulic Vršovic a povídali si s lidmi, jak se žilo dříve.“
Střípky vytváření mají 145 stran a sestávají se z celkem 11 lidských příběhů. Kromě sugestivní historie z koncentračního táboru nechybí ani příběh pána, který je autorem obalu na oblíbenou sušenku Margot nebo příběh českého Indiana Jonese, který v Praze objevil největší pravěký hrob. Vznik knížky byl podpořen Operačním programem Praha – pól růstu (výzva č. 49).
„V době, kdy se často mluví o tom, že děti mají malý zájem o čtení a o svět kolem sebe, považuji podobné aktivity za nesmírně důležité. Když slyší a zpracovávají příběhy osob, které znají od malička, je pro ně najednou historie mnohem bližší. Navíc, aniž by si to vlastně uvědomovaly, učí se rozeznávat souvislosti, selektovat informace a zpracovávat je,“ pochvaluje si ředitelka školy Ivana Vaňková.
ZŠ Karla Čapka klade obecně důraz na praktické a mimoškolní aktivity. Konkrétně Veronika Dynterová spolu se svojí kolegyní Markétou Žítkovou se jejich organizaci věnují celoročně – a propagují je i pod společným jménem 2Lehrerinen. V prosinci je například v plánu již tradiční Krampuslauf, populární průvod čertů (jeho případná realizace bude samozřejmě závislá na aktuální epidemiologické situaci). Zároveň provozují netradiční kroužek „Pes a já“, který děti učí, jak se správně chovat ke čtyřnohým mazlíčkům. Pedagožky totiž zaznamenaly rostoucí počet dětí, jež mají ze psů panický strach.
„Mám velkou radost z ředitelů a učitelů, kteří k práci s dětmi přistupují takto komplexně. Rozvíjet u dětí kreativitu, posilovat jejich sounáležitost se školou či propojovat teoretické s praktickým. To vše jsou aspekty, které u našich škol podporujeme,“ říká David Kašpar (VLASTA / STAN), místostarosta pro školství a kulturu. „Vnímám školy jako kulturní instituce,“ tvrdí.
Nejedná se o zdaleka první netradiční počin, jež vznikl ve školách zřizovaných desátou městskou částí. Například ZŠ Eden v loňském školním roce vytvořila audioknihu pohádek Boženy Němcové, které namluvili samotní pedagogové. Už předtím na její půdě vznikly autorský film jako připomínka třicetiletého výročí sametové revoluce nebo kulturně – vzdělávací pásmo coby upozornění na sto let od založení republiky.
ZŠ Brigádníků zase zaznamenala obrovský úspěch, když zdejší učitel biologie a chemie Václav Fiala Fialou ovládl, díky svému badatelskému stylu výuky, prestižní anketu Global Teacher Prize Czech Republic, kde uspěl mezi 1 700 nominovanými.