První ročník „Mojí stopy ve škole“ zná své vítěze. Do originálního pojetí participativního rozpočtu se zapojila osmička škol zřizovaných desátou městskou částí a Gymnázium Přípotoční. Iniciativa spočívala v tom, že samotní žáci vymýšleli projekty na zvelebení své školy, o vítězích pak rozhodovali studenti v celoškolských hlasováních. Hlasovalo jich víc než dva a půl tisíce…
Paleta projektů, které žáci vybrali pro své školy, je velmi pestrá. Od rostlinky řasoukoule do každé třídy, přes pítko na zahradě či školní fotbálek na chodbě, až po stroj na cukrovou vatu pro celou školu. Projekt „Moje stopa ve škole“ připravila desátá městská část primárně pro základní školy, které zřizuje. Do pilotního ročníku se jich zapojilo osm, devátou institucí se stalo Gymnázium Přípotoční.
„Myšlenka byla jednoduchá: Každý žák či skupina dětí může vymyslet jakýkoliv projekt, o vítězi rozhodují všechny děti v celoškolském hlasování a my neúspěšnější návrh či návrhy zaplatíme. Zapojilo se osm škol z našeho území a výsledek vysoko předčil naše očekávání. Pestrost vybraných projektů a skutečnost, že hlasovalo 2 540 žáků, mluví za vše,“ shrnuje místostarosta David Kašpar (VLASTA / STAN), který má na vršovické radnici na starost oblasti kultury a právě školství. Každá škola získá na realizaci projektů příspěvek 35 tisíc Kč.
„Nadchly mě kreativita našich dětí i obrovský entuziasmus učitelů, kteří na jednotlivých školách ´Stopu´ koordinovali. Čas navíc, který našemu projektu věnovali, rozhodně není samozřejmostí, já si jejich práce opravdu velmi vážím a děkuji jim za ni,“ dodává místostarosta Kašpar.
Profesionalitu škol i dětí oceňuje rovněž radní pro finance, rozpočet a participativní rozpočet Lucie Sedmihradská (VLASTA). „Opravdu hodně důležité je také to, že žáci se, jakoby mimochodem, učí přemýšlet i nad finanční stránkou svých nápadů a nad tím, jak oslovit ostatní. To jsou dovednosti, které se jim brzy budou velmi hodit,“ říká radní Sedmihradská, která je zároveň vysokoškolskou učitelkou.
Zapojené školy navíc věnovaly obrovskou úsilí tomu, aby o všech přihlášených projektech maximálně informovaly. Děti i návštěvníci škol tak mohli návrhy vidět na výstavách na chodbách škol či na workshopech, kde je samotní žáci představovali.
Desítka má s tzv. participativním rozpočtem letité zkušenosti. Prostřednictvím projektu „Moje stopa“ již čtyřikrát vyzvala své občany, aby přicházeli s nápady na vylepšení městské části. Letos myšlenku poprvé přenesla do škol.
Vítězné projekty v zapojených školách:
Gymnázium Přípotoční
Nejvíce hlasů (229) získal projekt venkovní učebny, který vymyslelo sedm studentů semináře Mediální výchova a Současný svět (Matěj Losos, Terezie Buriánková, Markéta Bergmannová, Kateřina Konopíková, Josef Rákos, Ondřej König, Matyáš Vlček). Má být alternativou vnitřní společenské místnosti, v níž mohou probíhat samotné hodiny, příprava na ně, ale i relax či prosté setkávání. Může se jednat i o altán.
ZŠ Břečťanová
Vše odstartovalo zamyšlení, co by žákům ve škole chybělo, pokud by do ní přišli jako návštěvníci. A nápad výtvarně zpracovaného orientačního plánu školy byl na světě! Přišla s ním Lucie Divoká ze 7. A, pracuje s horizontální i vertikální rovinou i barevně odlišenými pavilony. Vznikla tak v podstatě „barevná stopovačka“.
ZŠ Jakutská
Školní zahrada bude bohatší o pítko. Děti se tedy budou napít (naplnit lahev) čerstvé vody přímo venku na pozemku školy. Samotné instalaci „fontánky“ bude předcházet zavedení pitné vody na místo, vše vymysleli Adam Novák, Aleš Pikl a Jakub Soldát.
ZŠ Karla Čapka
Řasokoule (rostlina) do každé třídy, tak zní vítězný návrh. Do tříd se zakoupí malé kulaté akvárko a 2-3 rostlinky, včetně dekorace, například kamínků. Myšlenka vzešla od Emily Voksové z 6. C. Za finance z městské části škola pravděpodobně zvládne realizovat i v pořadí druhý projekt – sedací vaky.
ZŠ Solidarita
Na Solidaritě chtějí dělat cukrovou vatu! Právě stroj na její výrobu vyhrál ve školním hlasování. Autorky nápadu (Agáta Hlaváčková, Štěpánka Šmejkalová, Anna Zálohová, Ema Poláková, Johana Šimková) ho chtějí využívat při zvláštních příležitostech či školních akcích, obsluhovat ho mají samotné děti. Budou tak mít o zážitek navíc, naučí se něco nového a třeba i začnou zkoumat cukr z chemického hlediska…
ZŠ Eden
V Edenu na to šli pěkně genderově vyváženě a zvolili si jeden projekt pro holky a jeden pro kluky. Hoši dostanou nový stolní fotbálek, děvčata si na chodby vybrala malé variabilní barevné sezení v jednotlivých patrech. Nápady vzešly z hodin etické výchovy.
ZŠ Švehlova
Tady nejvíce zaujala revitalizace školního hřiště. To bude doplněné o sloupky a sítě pro volejbal či přehazovanou a betonový stůl pro stolní tenis. Oba prvky mají usnadnit sportovní aktivity i těm nejmenším. Nápad vzešel od žáků 9. A Jana Habra, Davida Gvindžiliji, Erika Ježka a Nikoly Motyčkové.
ZŠ Nad Vodovodem
Touha po krásné společenské místnosti byla natolik silná, že vzplála hned v několika třídách. Ve škole sice už existuje, stále ale je co vylepšovat. Prostor má být plný společenských her, pohodlných míst k sezení a klidných koutků na čtení knížek.
ZŠ U Vršovického nádraží
U Vršovického nádraží budou pořádat florbalové turnaje, a to i pro ostatní školy. To ale není všechno! 9. A totiž přemýšlela koncepčně, a tak škola zároveň nakoupí hokejky (pro praváky i leváky) a pořídí digitální časomíru. V rozpočtu je i rezerva na odměny pro vítěze, turnaje mohou být několikadenní, se závěrečnou party.