MČ Praha 10 letos otevírá participativní rozpočet také žákům! Do pilotního ročníku iniciativy „Moje stopa ve škole“ se přihlásilo celkem osm základních a jedna střední škola. Děti a studenti sami navrhnou projekty na vylepšení vnitřního prostředí či vnějšího areálu budovy nebo na zajímavou aktivitu. O tom, který projekt (nebo které projekty) škola uskuteční, rozhodnou v hlasování sami žáci. Městská část každou instituci podpoří částkou 35 tisíc korun.
Participativní rozpočet Moje stopa má na Desítce dlouholetou tradici, z důvodu koronavirové pandemie byl však vloni dočasně přerušený. „Nový školní rok využijeme k tomu, že ho otestujeme ve školách. Jistě ještě nějaký čas se budeme potýkat s důsledky pandemických opatření, které žáky vytrhly z normálního (nejen školního) života. O to důležitější je podporovat jejich spolupráci, invenci, výchovu k demokracii, rozvíjet jejich finanční gramotnost nebo sounáležitost k místu, kde žijí,“ popisuje David Kašpar (VLASTA) / STAN), místostarosta MČ Praha 10 pro kulturu a školství.
„Princip je jednoduchý. Jednotlivé třídy si mohou navrhnout jak drobné investiční, tak měkké projekty, samotní žáci pak budou elektronicky hlasovat o ten nejlepší nebo ty nejlepší. Každou školu podpoříme částkou 35 tisíc korun, bez ohledu na množství projektů. V příštím roce pak dojde k samotné realizaci, kterou školám uhradíme z rozpočtu městské části,“ vysvětluje Lucie Sedmihradská (VLASTA), radní pro rozpočet, finance a participativní rozpočet a také vysokoškolská učitelka v oblasti financí.
Do Mojí stopy ve škole se přihlásily ZŠ Břečťanová, ZŠ Jakutská, ZŠ Karla Čapka, ZŠ Brigádníků, ZŠ Vladivostocká, ZŠ Švehlova, ZŠ Nad Vodovodem, ZŠ U Vršovického nádraží a Gymnázium Přípotoční. Každá instituce má vlastního koordinátora z řad učitelů, který bude fungovat jako konzultant pro žáky a kontaktní osoba pro městskou část.
„V tomto týdnu jsme s nimi měli společnou koordinační, pro mě velmi inspirativní schůzku. Je zřejmé, že každá škola k projektu přistoupí trochu po svém, což nám dá spoustu podnětů pro případné úpravy do dalších ročníků,“ říká místostarosta Kašpar. „Školní varianta participativního rozpočtování není finančně, časově a ani administrativně příliš náročná. Je zábavná, motivační a žáci se dokážou v procesu realizovat. Děti vidí, že jejich aktivita, snaha, preference a názor vedou ke konkrétnímu řešení. Zároveň se pak v celém procesu naučí, jak tvořit rozpočet a zacházet s financemi, a jak pro svůj nápad získávat ostatní,“ shrnuje David Kašpar.