Městské části bylo k vyjádření předloženo oznámení o posouzení vlivů na životní prostředí u pokračování projektových prací důležité celopražské dopravní tepny, kterou by se v horizontu deseti let měl stát vnitřní Městský okruh Prahy. Desítky se bezprostředně týká jeho část od mimoúrovňové křižovatky Rybníčky po tunel vedoucí pod Strašnicemi a Malešicemi.
Změny, které byly do projektu zapracovány v letech 2019 až 2022, mají z hlediska dopadů na životní prostředí vliv převážně pozitivní. Přesto má záměr svým charakterem a rozsahem významný vliv na životní prostředí a k předloženému oznámení záměru má MČ Praha 10 dílčí připomínky, které je nutné dále vyhodnotit a potvrdit pozitivní vlivy na veřejné zdraví obyvatelstva. Nově v souvislosti s výstavbou na sídlišti Skalka Rada MČ žádá zapracování aktualizace dopravního řešení v této lokalitě Prahy 10.
Radní ve svém vyjádření žádají po Ministerstvu životního prostředí, aby změny v záměru dále posoudilo v celém procesu EIA dle zákona č. 100/2001 Sb. v platném znění. Tato stavba má svým charakterem a rozsahem významný vliv na životní prostředí a je nezbytné u ní vypracovat podrobnou dokumentaci vlivů na životní prostředí zejména s ohledem na kumulativní vlivy s dalšími záměry v území a podrobné vyhodnocení vlivů záměru na veřejné zdraví.
„Jako městská část se vyjadřujeme v průběhu volebního období ke všem relevantním procesům posuzování vlivů na životní prostředí a ani v tomto případě tomu není jinak,“ říká radní Milan Maršálek, který má na starosti oblast životního prostředí a udržitelnosti, a doplňuje: „Jako u jiných významných staveb je prioritou posouzení hlukové studie a rozptylových podmínek ve fázi výstavby a provozu a z toho plynoucí vlivy na veřejné zdraví.“
„V souvislosti se záměrem soukromého stavebníka projektu ‚Domy MGA‘, který MČ Praha 10 řeší ve spolupráci s místními obyvateli, žádáme o prověření možnosti napojení nových struktur zástavby při Michelangelově ulici právě na Městský okruh. Námi navrhované kapacitní napojení dotčené oblasti považujeme za jediné možné řešení dnes nevyhovující dopravní situace lokality,“ upozorňuje starosta Martin Valovič na důležitou součást vyjádření městské části.
„Prodloužená tunelová varianta stavby je pro Prahu 10 samozřejmě výrazně výhodnější, podporujeme však hlavně urychlenou výstavbu Městského okruhu s cílem zlepšení dopravní situace v našich ulicích, která je z dlouhodobého hlediska neudržitelná,“ deklaruje souhlasný postoj k prioritní stavbě celopražské dopravní infrastruktury Mikuláš Pobuda, radní pro oblast dopravy.
Na tunelový komplex Blanka, uvedený do provozu v roce 2015, navazuje připravovaný soubor dvou staveb Městského okruhu Pelc-Tyrolka – Balabenka (0081) a Balabenka – Štěrboholská radiála (0094) a dále tzv. Libeňská spojka (8313). Realizací souboru staveb dojde k dokončení celého Městského okruhu. Celková délka trasy souboru staveb činí 10,5 km (6,0 km stavba 0094; 2,4 km stavba 0081; 2,1 km stavba 8313). Trasa je vedena v tunelech hloubených a ražených.
Výsledkem nového návrhu je změna koncepce řešení založená na maximální možné integraci stavby nadřazené komunikační sítě do městského prostředí. Řešení využívá vedení Městského okruhu a Libeňské spojky převážně v podzemí, zatímco na povrchu jsou vytvořeny podmínky pro místní městské dopravní vazby, rozvoj dotčeného území a krajiny. Vše v souladu s aktuálními i předpokládanými budoucími požadavky.
Veškeré informace týkající se Městského okruhu jsou k dispozici na webu www.mestskyokruh.info. Aktuální proces posuzování vlivů na životní prostředí na webu ZDE.