Novinky z archivu

Aktuální články | Kategorie | Hledat | RSS

Slavnostní otevření trolejbusové zastávky Orionka

Srdečně Vás zveme na Slavnostní otevření trolejbusové zastávky Orionka, které se uskuteční u příležitosti Dnů Prahy 10 v pátek 8. října ve 12.25 hodin v místě křížení ulic Korunní a Benešovská. V tento den si zde v době od 10.00 do 18.00 hodin můžete prohlédnout skutečný trolejbus Škoda 8 Tr ze sbírek Muzea městské hromadné dopravy v Praze. >> více

 

Slavnostní otevření trolejbusové zastávky Orionka
01 října, 2010 - Územní rozvoj

1. října 2010 - Byla neděle 15. října 1972. Na lince 51 počítaly pražské  trolejbusy poslední kilometry. Po půlnoci svezla škodovka s evidenčním číslem 9491 poslední cestující od Orionky na konečnou  Stadion – Jih. Ze Strahova odjela dvacet pět minut po půlnoci do vozovny Smíchov. Do pražských ulic poté už nikdy pravidelný trolejbusový spoj nevyjel.

Slavnostní zahájení provozu na první trolejbusové trati a lince v Praze proběhlo dne 28. srpna 1936 a následující den vyjela v pravidelném provozu linka K na trase Vozovna Střešovice – Bořislavka – Svatý Matěj. Předposlední únorový den roku 1949 přinesl nové spojení Žitné ulice přes Náměstí Míru, Orionku ke Zdravotnímu ústavu. Linka číslo 54 sem jezdila z Václavského náměstí. Na podzim téhož roku byla odkloněna po nové trati až na Jungmannovo náměstí.

 

 

Retrofoto: Z. Žížala

Zdroj: P. Fojtík, S. Linert, F. Prošek: Historie městské hromadné dopravy v Praze

 

Slibně se rozvíjející trolejbusová doprava  potřebovala novou vozovnu. Vhodným objektem se tak stala bývalá tramvajová remíza Vinohrady. Linka 54 byla od 1. září roku 1950 prodloužena po nové trati od Zdravotního ústavu Ruskou ulicí do smyčky Průběžná. O čtyři roky později, v listopadu byla do provozu uvedena krátká odbočka od Zdravotního ústavu do ulice Bělocerkevské, kam byla převedena linka 54, kterou v Průběžné nahradila nová linka 60 jezdící  k jinonickému Motorletu.

 

Na jaře 1955 byla otevřena moderní trolejbusová vozovna na bohdaleckém kopci - dnes garáže Vršovice. Tím ztratila opodstatnění vinohradská trolejbusová vozovna.

 

Maximální délky, přes šedesát kilometrů, dosáhla pražská trolejbusová síť v roce 1959. Od toho roku troleje v Praze už jen ubývaly. 25. září 1961 byl provoz posílen o linku 62 z Průběžné na Karlovo náměstí, na které byl poprvé zaveden samoobslužný provoz bez průvodčího.

 

Od 24. ledna 1967 mohli Pražané využívat už jen tří linek: 52 Štěpánská – Jinonice, 60 Průběžná – Motorlet a sloučením linek 53 a 54 obnovenou 51 Bělocerkevská – Stadion - Jih.

 

4. září 1968 byl trvale zrušen úsek z Průběžné ke Zdravotnímu ústavu. Do roku 1970 vstoupil provozovatel s jedinou linkou číslo 51, přičemž měl k dispozici 40 vozů. Poslední provozní rok 1972 měl trolejbusový systém osobní dopravy 33 vozy typu Škoda 8 Tr. 5. července byla poslední linka zkrácena do trasy Orionka – Stadion – Jih a 15. října skončila nadobro éra trolejbusů v pražských ulicích – po více než dvacetileté obslužnosti  lokalit Prahy 10.

 

 

Plocha bývalé manipulační smyčky před vinohradskou vozovnou od roku 1972 pustla a po položení panelů začala sloužit jako živelné parkoviště. Jen díky tomu, že plocha nebyla desetiletí upravována, dochovala se původní vozovka, dlažba i obrubníky. Zachovalý pozůstatek dláždění byl počátkem záměru radnice Prahy 10, která systematicky usiluje o obnovu veřejných prostorů na svém území, rekonstruovat tuto plochu a obnovu zeleně spojit s připomínkou časů, kdy v Praze jezdily trolejbusy. Ve spolupráci s akciovou společností Sekyra Group, architektonickým a projektovým ateliérem CASUA a Dopravním podnikem hl. m. Prahy připravila revitalizaci parčíku s pamětní trolejbusovou zastávkou. Dlažba je doplněna o plochu zastávky, zastávkový označník s číslem linky, pamětní desku a dvěma poli vedení na původních trolejbusových sloupech. Nově vzniklý parčík je příkladem praktického uplatnění Strategie pro veřejné prostory Prahy 10, úcty k minulosti a paměti města,  jednoho ze základních principů Strategie, schválené Zastupitelstvem městské části Praha 10.

 

 

Slavnostní otevření trolejbusové zastávky se uskuteční u příležitosti Dnů Prahy 10 v pátek 8. října ve 12.25 hodin v místě křížení ulic  Korunní a Benešovská. Návštěvníci si zde v tento den mohou v době od 10.00 do 18.00 hodin prohlédnout skutečný trolejbus Škoda 8 Tr  ze sbírek Muzea městské hromadné dopravy v Praze.

 

| mail
Galerie   Slavnostní otevření trolejbusové zastávky Orionka
  • Slavnostní otevření trolejbusové zastávky Orionka