Novinky z archivu

Aktuální články | Kategorie | Hledat | RSS

Matematice u rybníka se učili žáci ZŠ Eden Vladivostocká

Druháci ze ZŠ Eden několikrát do roka opouštějí školní lavice a vydávají se do blízkého okolí na vyučování v přírodě.

12 listopadu, 2010 - Školství

Druháci ze ZŠ Eden několikrát do roka opouštějí školní lavice a vydávají se do blízkého okolí na vyučování v přírodě. Tematické vycházky zaměřené na pozorování změn přírodě během čtyř ročních období se již stávají tradicí.  Sledují stromy v lesoparku, vnímají jejich proměnu. Na úkolech z českého jazyka i matematiky pracují ve skupinkách, třídí si poznatky o přírodě, rostlinách i fauně, poznávají zásady ochrany přírody. Přírodní prostředí využívají také k upevnění své tělesné zdatnosti.
Tentokrát se žáci se svými učitelkami vydali k Hamerskému rybníku, aby si ověřili praktické dovednosti, učili se odhadnout vzdálenost a správně měřit.  Již cestou budili pozornost, protože nedočkavě z batůžků i kapes opakovaně vytahovali dřevěné skládací nebo svinovací metry a měli zájem měřit vše, co viděli.
Na začátku vycházky si přece jen zopakovali vědomosti o stromech, rozlišovali plody, pozorovali v zahradě druhy zeleniny i zemědělské plodiny.
Rozvinuli debatu a ekosystému rybník a potok. Odměnou jim byl pěkný pohled na vodní ptactvo - racky, kačeny a labutě, které k nim po hladině připluly.
V další části výuky přišla na řadu matematika. Ve dvojicích si žáci poměřovali, jak dlouhé dělají kroky. Místo křídou na tabuli zaznamenávali centimetry na asfaltové cestě. Házeli šiškou do dálky a výkony pečlivě  zapisovali do tabulky.
Při odhadu vzdáleností si užili trochu legrace a pak se pustili do měření konkrétních úkolů.  Měřili a zapisovali jak je dlouhá, široká nebo vysoká lavička,  jak vysoké je zábradlí, kolik metrů se svezou po nově instalované skluzavce. Najednou se jim ani nechtělo dále, protože objevili nové herní prvky na břehu „Hameráku“ a projevila se touha pohrát si, pohoupat se nebo posilovat na dřevěném stroji.
Po malé přestávce však žáci pokračovali cestičkou po břehu rybníka, aby došli ke staré lípě, kterou měli obejmout. Rozpažit ruce muselo 7 dětí. Pomocí pásma společně změřili obvod kmene stromu. 
Na konci tematické výuky obcházely děti pět stanovišť s rozmístěnými papírovými hodinami a měly za úkol správně číselně zaznamenat daný čas. Teprve potom „zazvonilo“ a skončila jim matematika u rybníka.
I když to po ránu vypadalo na déšť, děti nezmokly a vrátily se do školy s novými poznatky.
Věřím tomu, že  k „Hameráku“ přijdou s rodiči, neboť si všimly, že se jeho okolí krásně renovuje, upravují se cestičky, staví zídky, instalují lavičky  a je to místo nejen pro odpočinek, ale i pro výuku. My se sem určitě vrátíme v zimě a na jaře zde budeme mít  třeba  výtvarnou výchovu.

                                           

| mail