Expozice v auditoriu Centra současného umění DOX, která potrvá od 3. do 12. června, završí uměleckou tvorbu školáků z Prahy 10. Výstava bude prezentovat díla, jež žáci vytvořili v rámci projektu Umělci po škole. Vršovická radnice ho realizovala společně s mezinárodní platformou Máš umělecké střevo?, zapojily se do něj dvě základní školy zřizované desátou městskou částí a jedna škola soukromá. Principem bylo propojování dětí se současnými umělci, s nimiž díla tvořily.
Iniciativa Umělci po škole navazuje na předchozí projekt Praha 10: Neseď!‘. Žáci při ní v hodinách výtvarné výchovy a pod odborným vedením umělců opět tvořili rozmanitá umělecká díla či performance ve veřejném prostoru. Pracovali na nich několik měsíců!
Mladí tvůrci ze ZŠ Břečťanová se letos věnovali, pod vedením grafické designérky a ilustrátorky Štěpánky Bláhovcové, tvorbě autorské knihy.
Žáci ze ZŠ Solidarita se zaměřili na objekty ve veřejném prostoru, vedla je diplomantka ateliéru Volného umění na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) Tereza Sýkorová. „Hotová díla jsme vzali do terénu ke stanici metra Strašnická a zkoumali a fotografovali, jak ´fungují´ v různých situacích. Jak se změní působení díla umístěním do veřejného prostoru? Jak na něj reagují kolemjdoucí?” přibližuje učitelka výtvarné výchovy Michaela Matysová.
Soukromá Naše škola Praha pak připravila happening k ceremoniálu udělení čestného občanství in memoriam Jiřímu Koláři. Performance připravili studenti se scénografkami Terezou Durdilovou a Terezou Beranovou a byl přesně v duchu prolínání Kolářovy básnické a výtvarné tvorby.
„Jedná se o skvělý projekt, který má několikanásobný efekt. Žáci se učí samostatnou tvorbou, navíc s vidinou veřejné prezentace, což ještě zvyšuje jejich motivaci. Proces vzniku děl je vede k vzájemné spolupráci v rámci autorského týmu a umělci jim předávají nesmírně cenné postřehy. Velký přínos měla aktivita i pro učitele, kteří viděli při práci odborníky, a zároveň mohli sdílet zkušenosti s pedagogy z dalších škol,“ popisuje David Kašpar (VLASTA / STAN), který je na vršovické radnici místostarostou pro oblasti školství a kultury.
„Hlavním záměrem nebylo vytvořit dokonalá díla pro výstavu. Cílem byl především celý proces, sdílený zážitek a radost ze společné tvorby. Přesto se školním týmům podařilo své nápady dotáhnout a výsledek určitě návštěvníky Doxu potěší,“ říká Romana Bartůňková, vedoucí projektu a členka mezinárodní vzdělávací platformy Máš umělecké střevo?
Do projektu se kromě Desítky zapojily ještě Praha 7 a Praha 22 a jeho součástí byly i workshopy. Na nich si učitelky a učitelé výtvarné výchovy vyměňovali zkušenosti s tím, jak v hodinách motivovat žáky či jakým způsobem jim nabízet aktuální podněty k tvorbě.
Výsledky spolupráce školáků, učitelů a umělců jsou k vidění od zítřka do 12. června ve Studiu DOX v Holešovicích, vyhlášeném centru současné kultury. Dnes v 17:00 výstavu slavnostně zahájí vernisáž.