Aktuální články | Kategorie | Hledat | RSS
Základní škola Eden v Praze 10 má ve svém mottu „Se sportem za vzděláním“.
Základní škola Eden v Praze 10 má ve svém mottu „Se sportem za vzděláním“. Žáci mají ke sportovnímu vyžití k dispozici tři hřiště, za budovou je ještě školní zahradu s přírodní učebnou a od loňského roku je na ní postaveno indiánské „týpí“. Stan je vybavený přírodními lavičkami, žáci tak mají možnost některé hodiny trávit mimo lavice. Za hezkého počasí si děti z druhé třídy chodí do „týpí“ číst, povídat o svých problémech, zpívat nebo se tam učí prvouku. Na jedno sluneční dopoledne připravila paní učitelka pro děti procvičování násobilky s indiánskou tematikou. Motivace proběhla ve stanu, kde si děti povídaly, co všechno je zajímá na životě indiánů, jak se učí v přírodě a od přírody, že jsou statní, obratní, stále v pohybu, mají svoje písmo, znaky, spolupracují spolu … Děti si vylosovaly papírová barevná peříčka a podle barev se rozdělily do čtyřčlenných skupinek. Dostaly sepsané úkoly, které měly na několika stanovištích společně řešit. Přesunovat se měly bezpečně a klidně, aby nerušily indiánské kmeny, které zůstaly v budově školy. Nejprve si děti našly podle své barvy na stromě přivázaný balonek, a když jej propíchly, vypadl vzkaz psaný na pruhu papíru tajnou abecedou (Morseovkou). Dozvěděly se první úkol: Vyjmenujte násobkové řady daných čísel. Postavte se do řady a na každé liché číslo si dřepněte. Další úkoly je čekaly na připravených stanovištích. Skupinky se začaly přemísťovat. Každý ze čtveřice měl 8 krát bezchybně přeskočit švihadlo snožmo a zapsat výsledný počet skoků celé skupiny, pak přeskočit švihadlo 3krát po pravé noze a 4krát po levé. Znovu násobením zjistit celkový počet poskoků. Překážkový běh přes šest pevných překážek zase prověřil obratnost malých indiánů a tentokrát na stanovišti dělili. Když děti házely míčky se suchým zipem na terč umístěný na stromě, měly dojít k výsledku, kolik pokusů má každý, když celkem mají 20 hodů. Na dalším stanovišti koulely medicinbal mezi metami a zapisovaly výsledky příkladu se závorkou a násobením. Měřily metrem délku svého kroku a sestavily pořadí od nejdelšího k nejkratšímu. Vypočítaly rozdíl nejdelšího a nejkratšího kroku. Na asfaltové ploše byl křídou nakreslen čtverec ABCD a děti měly změřit délku strany, správně zapsat protilehlé strany. Pak se do čtverce postavily a 16 krát si měly přihrát míčem tak, aby jim nespadl. Úkolem bylo spočítat, kolikrát se každý dotkl míče. Hodina matematiky v pohybu neskončila se zvoněním, na školní zahradě se dětem líbilo. Paní učitelka radila, kontrolovala a sledovala aktivitu dětí, které se do soutěží i počítání pustily se zápalem. Na závěr si společně zazpívali indiánskou ukolébavku „Slunce za hory zmizelo v dáli“ s rytmickým doprovodem. Druhý den si každý sám zkusil vypočítat slovní úlohy s indiánskou tématikou. Děti počítaly kolik nohou mají bizoni, zebry a antilopy ve stádu, kolik indiánů je ve vesnici, když v každém stanu žije 5 indiánů a mají 9 stanů, jak dlouhé šípy se vyrobí z jednoho metru, když mají být dva nebo kolik kusů mokasínů má 9 kluků, jestliže má každý dva páry a podobné příklady. Budeme věřit , že násobkové spoje si upevnily trvale.