Novinky z archivu

Aktuální články | Kategorie | Hledat | RSS

Společně měníme veřejná prostranství v Praze 10

Problémové oblasti zjištěné dotazníkovým šetřením

spolNázorové šetření mezi obyvateli městské části Praha 10, které proběhlo jako součást projektu „Společně měníme veřejná prostranství v Praze 10“, bylo primárně zaměřeno na problematiku veřejných prostranství a mělo za cíl zapojit občany do diskuze o budoucím vzhledu Prahy 10. Dotazovaní měli možnost vyjádřit se i k dalším tématům, která se netýkají pouze veřejných prostranství, a tak identifikovat i jiné problematické oblasti, které je třeba na území Prahy 10 řešit.  

Dotázaní měli možnost doplnit i témata, která v nabídce nenašli, a kterými je třeba se dle jejich názoru zabývat. Poměrně často se nejednalo o nový návrh problémového tématu, ale spíše o konkretizaci některé z výše uvedených oblastí a její územní lokalizace dle jednotlivých čtvrtí městské části Praha 10. Níže jsou uvedeny okruhy problémů a nejčastější připomínky dotázaných obyvatel Prahy 10. Řešení mnoha z nich je v silách radnice Prahy 10, jiné však nespadají do její kompetence a postupuje je k dořešení příslušným subjektům. >> více

 

 

09 března, 2009 - Územní rozvoj

 

 

Problémové oblasti zjištěné dotazníkovým šetřením

 

Názorové šetření mezi obyvateli městské části Praha 10, které proběhlo jako součást projektu „Společně měníme veřejná prostranství v Praze 10“, bylo primárně zaměřeno na problematiku veřejných prostranství a mělo za cíl zapojit občany do diskuze o budoucím vzhledu Prahy 10. Dotazovaní měli možnost vyjádřit se i k dalším tématům, která se netýkají pouze veřejných prostranství, a tak identifikovat i jiné problematické oblasti, které je třeba na území Prahy 10 řešit.

Dotázaní měli možnost doplnit i témata, která v nabídce nenašli, a kterými je třeba se dle jejich názoru zabývat. Poměrně často se nejednalo o nový návrh problémového tématu, ale spíše o konkretizaci některé z výše uvedených oblastí a její územní lokalizace dle jednotlivých čtvrtí městské části Praha 10. Níže jsou uvedeny okruhy problémů a nejčastější připomínky dotázaných obyvatel Prahy 10. Řešení mnoha z nich je v silách radnice Prahy 10, jiné však nespadají do její kompetence a postupuje je k dořešení příslušným subjektům.

 

Nejpalčivějšími tématy jsou pro dotazované: čistota, rozšíření a úprava zeleně, bezpečnost, doprava a parkování, úpravy a opravy chodníků   a komunikací.

 

 

Zeleň a životní prostředí
Nejčastěji uváděným problémem je nedostatek zeleně a péče o ni. Mnoho občanů v souvislosti s výběrem této odpovědi doplnilo svůj komentář, který se týkal zejména žádosti o rozšiřování ploch zeleně, hlavně parků a míst určených pro trávení volného času a jejich upřednostnění před novou výstavbou. Dvě třetiny občanů hodnotily zatímní péči o veřejná prostranství jako nedostatečnou. Jen 20 procent obyvatel bylo se stavem spokojeno. Za hlavní problémy veřejných prostranství rezidenti Prahy 10 označili problémy se psími exkrementy (uvedlo 57 procent dotázaných), špatný stav chodníků a komunikací (46 procent) a odpadky na chodníku či na ulici (38 procent). Problém psích exkrementů trápí zejména obyvatele Vršovic a Vinohrad, kde se tato odpověď objevila z 62 procent. Podobně obyvatelé těchto čtvrtí uváděli ve zvýšené míře odpadky na chodníku, na ulici, s čímž může být spojen i nedostatek nádob na odpad. Obyvatelé Malešic spatřovali největší problém ve špatném stavu chodníků a komunikací.

 

Občané upřesňovali jednotlivé problémy týkající se veřejných prostranství (více dětských hřišť, veřejná WC apod.), nakládání s odpady, problémy spojené s dopravou a parkováním.

 

Řešení této oblasti je v kompetenci radnice. Řada podnětů od občanů je řešena příslušnými odbory úřadu městské části operativně. V lednu byla zprovozněna dvě kompletně rekonstruovaná dětská hřiště a s obnovou dalších se počítá i v tomto roce. Radnice připravuje například revitalizaci parku Malinová – Chrpová, který poskytne dostatečnou plochu pro rekreaci a odpočinek obyvatel městské části.

 

 

Chodníky a komunikace 

Často zmiňovaným problémem je špatný stav chodníků a komunikací na různých místech Prahy 10. Chodníky i komunikace by bylo třeba opravit a tam, kde je to možné, doplnit veřejné osvětlení. Obyvatelé se dožadovali i vybudování nových zpevněných chodníků, které by nahradily ty, které si sami vyšlapali. S čistotou v ulicích byl nejčastěji spojován i problém vandalismu a sprejerství.

 

Náprava spadá především do kompetence TSK. Radnice městské části přispívá formou finančního daru TSK na opravy nejvíce poškozených chodníků. V letošním roce je na tzv. chodníkový program počítáno s částkou 10 milionů Kč, přičemž v předchozích dvou letech přispěla radnice na opravy chodníků téměř 20 miliony Kč. Stejně tak jsou v rozpočtu naší městské části vyčleněny finanční prostředky na vytvoření bezbariérových přechodů. Je třeba upozornit, že chodníky a komunikace nejsou v mnoha případech ve vlastnictví obce a soukromé majitele nelze k jejich úklidu či úpravě přinutit.
 
 

Problematika psů 

Občany jsou velmi negativně vnímány problémy se psy. Z dotazníkové akce vyplynulo, že téma psích exkrementů je nejčastěji uváděný problém (až 62 procent odpovědí). Uváděny jsou různé možnosti, jak tento problém řešit. Ne všechny je možno především z právního hlediska přijmout. Obyvatelé jsou rovněž nespokojeni s volně pobíhajícími psy.

 

Řešení je v kompetenci radnice.

 

Jde především o přístup „pejskařů“. Volné pobíhání psů je v Praze 10 povoleno pouze v Heroldových sadech a podél koryta Botiče.

 

Není nezajímavé uvést, že za prostředky vynaložené úřadem městské části na likvidaci exkrementů, které majitelé neuklidí, by se dalo pořídit více než tisíc parkových laviček nebo téměř 1 500 odpadkových košů, 450 skluzavek či 100 kolotočů pro dětská hřiště. Městská část vynakládá ročně na provoz pěti samosběrných čtyřkolek 3, 2 milionu korun a na provoz odpadkových košů a sáčků téměř 1,1 milionu korun.

 

 

Doprava 
Problémy s parkováním svého automobilu uvedla v dotazníkové akci jako závadu více než polovina dotázaných, zejména obyvatelé Vršovic a Vinohrad. Dotázaní obyvatelé Prahy 10 se přiklonili zejména k možnosti výstavby hromadných garáží. Z vypisovaných odpovědí vyplynulo, že nejčastěji by volili výstavbu podzemních garáží, případně formu parkovišť. Z dalších navrhovaných opatření bylo častěji zmiňováno důsledné odstraňování vraků aut, kontroly parkování policií a více parkovacích míst u stanic hromadné dopravy. Mezi přívržence parkovacích zón patřili zejména obyvatelé Vršovic a Vinohrad. Z dotazníku jasně vyplynulo, že dotázaní, kteří mají vážné problémy s parkováním svého auta, se častěji vyslovovali pro jakákoliv řešení včetně těch radikálních. Na řešení tohoto problému mají občané Prahy 10 často protichůdné názory, zejména v případě parkovacích zón a výstavby podzemních parkovišť. Náprava stavu, především výstavba parkovacích stání a podzemních garáží je dlouhodobá, a městská část Praha 10 ji postupně připravuje například vytipováním vhodných lokalit, zpracováním studií proveditelnosti atp.

 

Operativní odstranění problému je v kompetenci především městské a státní policie  a hlavního města Prahy. Z dlouhodobého hlediska se zabývá řešením i městská část Praha 10.

 

Je však třeba občanům otevřeně říci, že vytváření nových možností parkování vozidel (garáže a parkovací objekty) na území městské části Praha 10 nebude v budoucnu bezplatnou službou. Parkování vlastního vozidla je především věcí jeho majitele, stejně tak jako zajištění místa pro jeho parkování. Poskytování bezplatného parkování v místě kde si to řidič přeje, nejlépe pod okny vlastního bytu, není možné ani reálné v žádném evropském velkoměstě a není to ani v možnostech Hlavního města Prahy.

 
 

Veřejná doprava

Občané by ve veřejné dopravě uvítali změny některých linek MHD. Zdůraznili kromě jiného potřebu oprav zastávek a jejich okolí. Některé zastávky veřejné dopravy jsou dle jejich názoru, ve velmi špatném stavu. Týká se to zastávek autobusů a tramvají, ale i okolí stanic metra Skalka a Strašnická.

Ve spolupráci s pražským magistrátem je připravována revitalizace zastávky tramvají na křižovatce ulic Průběžná a V Olšinách. Celková rekonstrukce je připravována z finančních prostředků Evropské unie za spoluúčasti městské části. Z finančních prostředků naší městské části byla zpracována kompletní dokumentace. Protože však vlastníkem pozemku je Hlavní město Praha, je žadatelem o dotaci EU odbor správy majetku Magistrátu hlavního města Prahy. Celkový rozpočet projektu činí 24 milionů Kč.

 

 

Bezpečnostní situace a práce policie

Více než polovina obyvatel Prahy 10 uvedla, že se ve své městské části cítí bezpečně. To je velice příznivé zjištění. Přesto se zároveň téměř třetina obyvatel o svoji bezpečnost obává. Nejméně bezpečně se cítí obyvatelé Michle a Malešic. Snížený pocit bezpečí lze spojovat, dle odpovědí dotazovaných, s kriminalitou (vykrádání automobilů, bytů, krádeže, přepadávání apod.) a výskytem problémových osob (zejména bezdomovců, vandalů  a narkomanů). Kritizována byla i práce policie. Obecně byly jako nebezpečné označovány parky, okolí heren, non-stopů, barů, ale i přechody pro chodce, vlaková nádraží, okolí stanic metra apod. Za nejnebezpečnější byla konkrétně označena okolí stanic metra Skalka a Strašnická.

 

Občané by si přáli „více policistů v ulicích“ a častější kontroly dodržování dopravního značení, pití alkoholických nápojů na veřejnosti, evidence psů a zákazu kouření na zastávkách MHD.

 

Tato oblast není v kompetenci radnice, nýbrž v působnosti státní a městské policie.

 



Spolupráce občanů a radnice

O tom, že by radnice měla s obyvateli více spolupracovat, komunikovat a nabídnout jim možnost ovlivnit vzhled veřejných prostranství na Praze 10, je přesvědčena drtivá většina obyvatel (81 procent), u věkové skupiny 25 – 36 let tento ukazatel dosahoval hodnoty dokonce až 89 procent obyvatel. Občané by rádi s radnicí spolupracovali hlavně formou udržování upravených veřejných prostranství svépomocí, což pro nás bylo velice příjemné zjištění. Třetina respondentů by také uvítala možnost vzájemné spolupráce při návrhu vzhledu a využití veřejných ploch. Jednalo se zejména o mladší dotázané. O tom, že stačí občany pouze řádně informovat, je přesvědčeno jen 14 procent dotazovaných.

Pro zajištění ještě dokonalejší zpětné vazby budou v dalším období radnicí uskutečňována jako součást projektu „Společně měníme…“ periodická setkání s aktivními   občany Prahy 10 ve Středisku územního rozvoje Prahy 10 vždy ke konkrétní problematice, budou zveřejňovány informace v pravidelné rubrice  radničního listu Noviny Prahy 10 a webových stránkách městské části www.praha10.cz.

 

Zpráva o výsledcích názorového šetření - Společně měníme veřejná prostranství v Praze 10

| mail