Novinky z archivu

Aktuální články | Kategorie | Hledat | RSS

Projekt Den přátelství a tolerance v 1.A dne 25. a 26.10.2010 v ZŠ OLEŠSKÁ

Už jak sám název napovídá. Tyto dny byly věnovány stále aktuálnímu tématu rasové tolerance a snášenlivosti.

05 listopadu, 2010 - Školství

Už jak sám název napovídá. Tyto dny byly věnovány stále aktuálnímu tématu rasové tolerance a snášenlivosti.
Pro malé děti, prvňáky byly výchozím bodem pohádky. Protože na naší škole tvoří převážnou část cizinců Číňani, byly zvoleny české a čínské pohádky tak, aby se v nich
objevovala stejná pohádková postava.
Tato postava však měla mít   v českých a čínských pohádkách rozdílné vlastnosti. Takovou postavou – monstrem je např. drak.
Drak je v českých a evropských  pohádkách ukrutné, krvelačné, silné, bezduché  monstrum, které ničí vše ve svém okolí a pojídá zvířata a lid. Mívá lichý počet hlav.
V čínských pohádkách je drak zásadně jednohlavé zvíře, které je předmětem uctívání. Je silný, mocný, chytrý, schopný přinášet vodu a pokud je uctíván, může lidi obdarovat vlastnostmi a schopnostmi. Je představován jako představitel dobra a vrcholný představitel řádu. Drak byl chápán, jako dobrotivý patron rolníků. V Číně  byly na jeho počest budovány tisíce chrámů se sochami draka, ke kterým byla pořádána lidová procesí s obětinami..
V prvním projektovém dni se děti seznámily s evropskými draky v pohádkách. Pohádku si vyslechly. Znázornily živou sochu draka se sedmi hlavami. Hlavy mluvily lidskými hlasy, hrozily, co vše sežerou. Pak  si děti zahrály si na živel oheň, který drak chrlí.
Následující den jsme si prohlédli čínského draka a vyslechli o něm příběh. Následovala hra o suchu. Děti představovaly květiny, které vadnou . Zachránil je drak s vodou. Květiny  ho obklopily, proto jim drak splnil přání. Děti mohly požádat o vlastnost nebo schopnost, kterou by chtěly mít.
Nakonec jsme draky vyrobili z barevných papírů. Draci měli asijské rysy v obličeji, někteří měli typické čínské klobouky nebo účesy.
Projekt se zdařil.
Děti na základě vlastního prožitku poznávaly cizí kulturu, bavily se, povídaly si o kladných a záporných vlastnostech, pracovaly se zájmem. Výrobky použily k výzdobě školy.

| mail