Místo nákladné rekonstrukce s rozpočtem 1,86 miliardy korun posílí Praha 10 investice do škol a navyšování školských kapacit. Ekonomicky odpovědné rozhodnutí vedení městské části se opírá o výsledky odborné ekonomické analýzy, kterou vypracovala auditorská agentura PwC. Nyní nastává fáze odpovědného nalezení finálního sídla radnice.
Rozhodnutí ušetřit 1,86 miliardy korun za rekonstrukci uzavře dekádu trvající debatu o budoucnosti radnice. Do konce tohoto roku pak vedení Prahy 10 seznámí občany s tím, která ze zbývajících variant je nejlepší. „Nyní jsme rozhodli pouze o tom, že nebudeme rekonstruovat, protože ten rozpočet všech prací je astronomický. Bylo by třeba sundat opláštění budovy, zkontrolovat a staticky zajistit nosný skelet, zlikvidovat azbest, kterého je budova plná a na stávající odstrojené nosné konstrukci de facto postavit celý nový dům. To nedává ekonomicky smysl. Obzvlášť, když jsme si v současném nájmu prověřili, že se vejdeme i do menší budovy. Rozhodnutí, které jsme učinili, je podložené tvrdými daty a čísly. Z vypracované analýzy jednoznačně vyplývá, že rekonstrukce je nejméně výhodnou variantou. Břímě, které by takový projekt přinesl, umocňuje to, že by musel být financován půjčkou, která by negativně na dlouhá léta ovlivnila hospodaření městské části a reálně by zmrazila investice, které jsou potřeba jinde,“ říká starosta Martin Valovič a dodává: „V Praze 9 postavili novou základní školu za 570 milionů. Rekonstrukce radnice by tak stála přibližně tolik, co tři nové základní školy. A to skutečně nechci.“
Minulá vedení Prahy 10 zvažovala několik variant, jak situaci úřadu ve Vršovicích řešit. V plánu byla výstavba kompletně nového sídla radnice na Hagiboru, jeho přestěhování do budovy Nové strašnické školy a rekonstrukce, jejíž rozpočet v důsledku raketové inflace, zdražování cen energií a stavebních prací, neustále narůstal. A do strašnické školy se ve školním roce 2025/26 vrátí žáci.
„Utratit ohromných 1,86 miliardy korun na rekonstrukci budovy, která je sídlem úřadu městské části nedává smysl, zejména s ohledem na nedostatek financí na zvyšování kapacit základních a mateřských škol. Nyní budeme detailně prověřovat zbývající dvě varianty – setrvání v dlouhodobém nájmu nebo pořízení nové nemovitosti. Obě tyto varianty počítají s prodejem stávajících nemovitostí u sídliště Vlasta. Podle zpracované analýzy přináší nájem jistou formu úspory, pořízení vlastní nemovitosti je o něco dražší, ale zase dodává jistotu. Osobně dávám přednost tomu, být ve vlastním. Nyní tedy oslovíme vlastníky potenciálně vyhovujících nemovitostí, začneme jednat a do konce roku předložíme finální řešení. Zdůrazňuji, že dosud není o žádné z těchto variant rozhodnuto,“ říká místostarosta Tomáš Pek.
Ať zvítězí jakákoliv varianta, jisté je, že území Vlasty s ohromným urbanistickým potenciálem nacházejícím se kousek od samého srdce Vršovic, se promění. „Od přestěhování dbáme na to, aby se z bývalé radnice nestalo místo duchů. Po dohodě s místními jsme zlepšili zabezpečení a ve spolupráci s městskou i státní policií posílili dohled. Nezříkáme se odpovědnosti za tuto část města a při prověřování těch variant, které počítají s prodejem, budeme dbát na to, aby nový záměr respektoval potřeby místa. Bohužel, dynamický vývoj posledních let nás nutí přehodnotit naše původní rozhodnutí nákladně rekonstruovat sídlo úřadu. Musíme najít takové řešení, které bude lépe reagovat na potřeby dneška. V době zvyšující se poptávky po kapacitách v základních a mateřských školách nelze zkrátka utratit 1,86 miliardy korun na opravu sídla úřadu,” dodává David Kašpar.
Samotná studie od agentury PwC počítá se třemi variantami přístupu k naložení s bývalou radnicí Vlasta. 1. variantou je rekonstrukce původní radnice, 2. variantou je dlouhodobý pronájem budovy radnice a 3. variantou je pořízení nové nemovitosti pro radnici MČ Praha 10 po ukončení současné nájemní smlouvy.
Jak ze studie vyplývá, z ekonomického hlediska vychází varianta 1. „Rekonstrukce“ na základě daných předpokladů jednoznačně nejméně výhodně. To odpovídá aktuální situaci na trhu s kancelářskými prostory, kdy na trhu obvyklá výše nájmů nezajištuje návratnost nových investic do kancelářských objektů. Do 1. varianty byly kromě samotné rekonstrukce započítány další související náklady (dočasný nájem včetně služeb, výdaje související s financováním, provozní výdaje v rekonstruované budově aj.), ve výsledku pak vychází cena za tuto variantu na zhruba 2,6 miliardy korun.
Výsledek studie pro zbývající dvě varianty není jednoznačný a bude ovlivněn aktuální situací na nemovitostním trhu po ukončení provizorního řešení v podobě dočasného nájmu. Rozhodující bude zejména dostupnost vhodných objektů, tržní výše nájemného, popřípadě kupní cena nemovitosti i dostupnosti finančních zdrojů na straně MČ Prahy 10. Nyní se budou analyzovat varianty 2. „Nájem“ a 3. „Pořízení“ a na základě dosažených parametrů, zejména výše nájmu, respektive výše kupní ceny a po zohlednění rizik těchto variant rozhodne vedení Desítky, která z těchto variant je nejvýhodnější.