Druhá největší městská část hlavního města se bude nově prezentovat pomocí profesionálně zpracované značky. Ta je součástí vizuální identity, která vznikla v rámci designérské soutěže pořádané organizací Czechdesign.
Římská číslice X značící deset je hlavním prvkem nové vizuální identity Prahy 10. Tento výrazný prvek designéři ze studia MadLove aplikovali do jednoduchého a odvážného vizuálního systému, který se propíše do komunikace městské části.
„Symbol je to podle nás přímočarý a signifikantní. Poznáme jej, i když na sebe vezme různé podoby a formy provedení. V tom vidíme sílu identity. Vybízí ke kreativitě a volné interpretaci. Není neosobním, rigidním znakem, ale flexibilním komunikačním jazykem. Proto věříme, že je tato identita dlouhodobě udržitelná, bude se lehce obměňovat a díky tomu se neomrzí,“ přibližuje koncept Pavel Mádl ze studia MadLove.
Zvolené grafické provedení římské číslovky je výrazné natolik, aby komunikaci úřadu ve veřejném prostoru obyvatelé vždy dokázali identifikovat. Identita primárně stojí na černobílé barevnosti, která podtrhuje důstojný úřad, ale designéři ji rozehrávají i do barevnějších aplikací.
„Desítka je pestrou architektonickou mozaikou a neméně bohatá je i skladba lidí, která tuto městskou část nazývá svým domovem. Dlouho nám však chyběla jednotná vizuální identita a jasně rozpoznatelné logo, které by nás spojovalo. Vítězný návrh z dílny MadLove toto napravuje a dává nám možnost začít budovat unikátní značku. Nový styl se postupně propíše do všech komunikačních kanálů, do tiskovin i brandingu radnice,“ komentuje Martin Valovič, starosta Prahy 10.
Městská část Praha 10 doposud ke své komunikaci využívala pouze městský znak, který ale historicky odkazoval pouze na čtvrť Vršovice. Postrádala ucelený a moderní vizuální systém, který by dobře fungoval i pro digitální řešení. Na pořádání designérské soutěže oslovila odbornou organizaci Czechdesign, která má již zkušenosti s organizací soutěží také pro další městské části jako Praha 3 nebo Praha 6.
Hlavním cílem soutěže bylo najít odvážnou identitu, která bude reflektovat různorodost městské části a podpoří hrdost u místních obyvatel. Zadání splnil nejlépe koncept od pražského studia MadLove.
„Naším záměrem bylo vytvořit profesionální, hrdou a seriózní identitu městské části, jakou ji člověk od úřadu očekává a chce, ale která zároveň dává prostor i pro svobodnou interpretaci, je pro občany lehce uchopitelná, lidská a přístupná. Nesoustředili jsme se jenom na vizuální prvky, ale také na sebevědomý jazyk, kterým městská část promlouvá ke svým občanům,“ doplňuje Pavel Mádl ze studia MadLove.
Klíčovým bodem konceptu od MadLove je jednoduchost s ohledem na potřebu mnoha aplikací. Systém autoři postavili s důrazem na čitelnost a jasná pravidla při aplikacích.
Symbol římské číslice X doplňují vizuály s kreativním znázorněním tématu – ať už jde o oslavu státního svátku, veřejnou událost nebo jakékoliv jiné téma, které chce úřad komunikovat cílovým skupinám.
Autoři vybrali s ohledem na harmonické doplnění celé identity použité písmo BC Novatica CYR od tuzemské písmolijny Briefcase Type Foundry.
„Jasně rozpoznatelná číslice X mezi ostatními městskými částmi rozhodně nezapadne. Navazuje navíc na historické dělení pražských městských částí z první poloviny minulého století, kdy bylo používáno právě římské číslování,“ doplňuje Adam Šilar, zastupitel MČ Praha 10.
„Navržená značka je založena na jednoduchém grafickém prvku, a tak věřím, že si ji občané vezmou za svou, využijí ji pro vlastní aktivity a brzy se bude objevovat i ve veřejném prostoru,“ uzavírá Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign.
MadLove
Pražské studio MadLove se zaměřuje primárně na tvorbu značek a komunikačních kampaní. Snaží se propojovat kvalitní a udržitelný design s funkčním reklamním přístupem. Návrh identity Prahy 10 vznikal v týmu designérů pod výtvarným vedením Petra Adamce a Evy Machajdíkové.
O soutěži
Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová, neanonymní a na základě pečlivé rešerše do ní bylo vyzváno šest profesionálních grafických designérů nebo studií:
Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh plakátů, zpravodaje Desítka, merchandisingu nebo značky Centra sociální a ošetřovatelské pomoci. Do druhého kola postoupilo studio MadLove, duo Adam Uchytil a Martin Egrt a duo Matej Vojtuš a Josefína Karlíková.
Porota soutěže
Nezávislá část poroty:
Závislá část poroty:
O organizátorovi soutěže
Czechdesign je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu a architektury v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v profesních soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designéry, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designéry, a je předním pořadatelem designérských a architektonických soutěží.