Aktuality z Úřadu městské části Praha 10

Radnice Prahy 10 se na několik let stěhuje do nových prostor

Úřad městské části Prahy 10 se na několik příštích let přestěhuje ze starého radničního komplexu ve Vršovické 68 do moderních prostor ve Vinohradské ulici 3218. Důvodem přesunu radnice do nové budovy je zcela nevyhovující technický stav současné radnice. Letní stěhování do Strašnic posvětila 13. 4. 2023 Rada městské části.  

Publikováno: 04.05.2023
Kategorie: Článek, Úřad MČ3843

Hlavním argumentem stěhování je postupující stavebně-technická degradace budov, které po několika dekádách omezených investic vyžadují celkovou opravu nosných konstrukcí, obvodových plášťů a oken. Právě nevyhovující stav posledních dvou zmíněných položek je důvodem, proč v současnosti celou radnici obepínají stavební zábrany. „Faktem je, že stávající budovy vyžadují neustálou údržbu a opravy, aby zde mohly alespoň v nějaké formě fungovat služby pro občany, a to je vzhledem k zamýšlené rozsáhlé rekonstrukci kontraproduktivní. Aktuálně jsme se rozhodli, že utápět další peníze nesmyslně do staré budovy je špatně, proto dojde ke stěhování do nových prostor na Vinici,“ říká Martin Valovič, starosta Prahy 10.

Transparentní postup
O rekonstrukci radnice rozhodlo vedení Prahy 10 v předminulém volebním období a nové prostory hledali zástupci  městské části od května roku 2020, kdy byly poptány předběžné tržní konzultace. Naposledy pak v létě roku 2022 městská část oslovila deset tuzemských realitních kanceláří, a zároveň byla vypsána zakázka na základě výjimky ze ZZVZ na výběr náhradní budovy. V termínu zareagovala pouze společnost CARPET INVEST s.r.o. 

Pro doporučení dodavatele vznikla pracovní skupina složená ze zástupců ODS, Koalice VLASTA a opoziční České pirátské strany. „Od počátku přistupujeme ke stěhování úřadu maximálně transparentně, protože je to věc, která se dotýká všech občanů městské části. Ty budeme samozřejmě průběžně informovat. Zároveň je chci ujistit, že stěhování nebude mít negativní vliv na služby úřadu,“ pokračuje starosta druhé největší městské části. 

Pracovní skupina po zhodnocení nabídek doporučila pokračovat v jednáních vedoucích k podpisu smlouvy s firmou CARPET INVEST s.r.o., která budovu ve Vinohradské 3218 vlastní. O smlouvě a tedy o následném stěhování, Rada městské části rozhodla 13. 4. 2023 a smlouvu o pronájmu budovy podepsala 26. 4. 2023. „Budovu máme pronajatou na čtyři roky, nejdéle pak na sedm let. Nájemní vztah je formulován maximálně flexibilně tak, aby se městská část mohla z nájmu bezproblémově vyvázat podle toho, jak definitivně vyřeší své sídlo radnice. Kromě vlastního stěhování nás předtím čekají drobné úpravy interiérů pro optimalizaci provozu. To, co zajímá občany desítky nejvíce, smlouva předpokládá, že stěhování začne postupně v srpnu. Jeho délku předpokládám, pokud nenastanou komplikace, na cca 2 měsíce. Další detaily budou dostatečně včas komunikovány,“ dodává první místostarosta Prahy 10 Tomáš Pek.

Na osudu „staré“ budovy koalici záleží
Bezprostředním úkolem je vyhodnotit, jak nejlépe naložit se stávající radnicí ve Vršovické. Jako podklad dalším kolům jednání poslouží komplexní ekonomická analýza, která nastíní, zda se úřad má vrátit do původní budovy, zůstat v nájmu, budovu odkoupit, nebo se vydat jinou cestou podle disponibilních zdrojů. Bez ohledu na výsledek nebude komplex v těsném sousedství sídliště VLASTA chátrat. „Celé území Sídliště Vlasta včetně plánů na polyfunkční dům s kulturním sálem Nový Eden má obrovský rozvojový potenciál a budova současné radnice v něm hraje důležitou roli. I když se nám třeba nepodaří získat dostatek prostředků na její rekonstrukci, nemůžeme za žádnou cenu dopustit, aby se z Vršovické 68 stalo prázdné a opuštěné místo. Za sebe a celou koalici Vlasta mohu slíbit, že budeme dbát na to, aby se o osudu radnice rozhodovalo průhledně a že o našich krocích budeme vždy  informovat otevřeně a srozumitelně,“ komentuje situaci místostarosta David Kašpar.

Přesun úřadu je plánován na letní měsíce pod dohledem stěhovacího manažera, radnice by tak mohla být přestěhována na konci září. Ke stěhování úřadu připravuje městská část rozsáhlou informační kampaň pro občany s dosahem přes sociální sítě, webové stránky, tištěná média či letákovou roznášku v důležitých komunikačních uzlech a institucích. 

Nová budova ve Strašnicích nejenže zajistí vyšší kvalitu služeb, ale zároveň poskytne moderní zázemí zaměstnancům úřadu. Přesun nezmění ani dostupnost úřadu občanům desítky. Jen několik desítek metrů od budovy se nachází zastávka MHD. V docházkové vzdálenosti se navíc nachází stanice metra A Strašnická, u které jsou i zastávky navazujících autobusových spojů.