Okruh |
Doklady |
Kategorie |
Úmrtní list |
Název životní situace |
Vydání úmrtního listu |
Základní informace |
Úmrtní list je matriční doklad, který potvrzuje úmrtí občana.
Obsahuje zpravidla jméno a příjmení zemřelého, datum narození, místo a datum úmrtí, trvalý pobyt a informace o manželce/manželovi.
|
Kdo je oprávněn jednat |
- manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci a pravnuci, sourozenci a zplnomocnění zástupci
- státní orgán pro úřední potřebu nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků
- statutární orgány církví nebo duchovní jimi zmocnění, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. 12. 1949
- fyzická osoba, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků
- dále matriční úřad vydá úmrtní list fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo je vypravitelem jeho pohřbu
|
Způsob řešení |
Při úmrtí se oprávněná osoba obrátí na pohřební službu. Zde prokáže svoji totožnost, předloží občanský průkaz zemřelého a jeho rodný, popřípadě oddací list a rodné číslo pozůstalého manžela/manželky. Pohřební služba zařídí vše potřebné a zašle podklady pro vyřízení úmrtního listu příslušné matrice.
Pokud matrika obdrží veškeré potřebné podklady od pohřební služby (popř. lékaře či zdravotnického zařízení), zašle úmrtní list do vlastních rukou oprávněné osobě.
V případě, že si pozůstalý vyzvedává úmrtní list osobně, je nutné doložit:
|
Kde lze řešit |
Úřad městské části Praha 10
Odbor občanskosprávní, odd. matrik, státního občanství a vnitřní správy
Vršovická 68
101 38 Praha 10
Pověřená osoba:
- Bc. Petra Šetková (A-K)
- Klára Procházková (L-Ž)
Úřední hodiny:
- Po, St: 8.00 – 12.00; 13.00 – 17.30
- Čt: 8.00 – 12.00
|
Doklady |
Doklady, které se předávají pohřební službě:
-
průkaz totožnosti zemřelého
-
rodný list - v případě, že se jedná o dítě do 15 let, které nemělo občanský průkaz
-
oddací list - pokud zemřelá osoba má žijícího manžela a nemá ho zapsaného v občanském průkazu a rodné číslo tohoto manžela
|
Poplatky a lhůty |
|
Nejčastější otázky |
- Zemřel mi manžel, o jeho úmrtní list mám požádat na matrice?
Matriční úřad Vám úmrtní list vydá, ale s žádostí se obraťte na pohřební službu, ta potom podklady předá na matriku.
- Kdo může obdržet potvrzení o příčině úmrtí?
Potvrzení se vydává žadateli, který je členem rodiny a tento příbuzenský vztah doloží matričním dokladem. Dále pak fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích prav před orgánem státu. Vyřizuje-li žádost zmocněnec, je třeba doložit ověřenou plnou moc. Potvrzení je vydáno do 30 dnů. Správní poplatek je ve výši 50 Kč.
- Kde mám uplatnit nárok na důchod - vdovský/vdovecký, sirotčí?
Nárok na důchod je třeba uplatňovat na pobočkách Pražské správy sociálního zabezpečení.
- Co je třeba udělat, když občan ČR zemře v zahraničí?
Je třeba, aby oprávněná osoba zažádala o zápis do knihy úmrtí Zvláštní matriky v Brně. O tento zápis je možné zažádat na jakémkoliv matričním úřadě v ČR nebo na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí.
|
Podobné situace |
- následující |
Související situace |
Ztráta/odcizení úmrtního listu
|