Úvod » Sociální péče » Příspěvky a přídavky » Detaily Životní situace
  
Okruh Sociální péče
Kategorie Příspěvky a přídavky
Název životní situace Prokazování chybějících dob pojištění pro žádost o starobní důchod
Základní informace

Dobu pojištění, která není doložena v centrální evidenci ČSSZ, je možné prokázat dostatečným předložením evidenčního listu důchodového pojistění (ELDP).

Od roku 2004 mají zaměstnavatelé povinnost za své zaměstnance uzavírat ELDP a zasílat je příslušnému pracovišti ČSSZ, resp. PSSZ. Příslušné pracoviště ČSSZ je tedy schopno vydat na požádání náhradní ELDP.

V ELDP jsou uvedeny:

  • doby pojištění
  • výše výdělku
  • délka vyloučené doby (tj. zejména dny pobírání nemocenských dávek)

Chybí-li v evidence ELDP je možné doby pojištění a výdělku prokázat jinými náhradními doklady, případně i prohlášením dvou svědků (zpravidla spolupracovníků).

Kdo je oprávněn jednat

  • oprávněná osoba, jíž má být důchod přiznán
    • případně pověřená osoba za žadatele
      • zastupování se, pokud to není nezbytně nutné, příliš nedoporučuje, neboť zmocněnec musí podepsat některé dokumenty a prohlášení a nemusí být obeznámem se všemi rozhodujícími skutečnostmi
  • zákonný zástupce u osob omezených ve svéprávnosti


  •  
Způsob řešení

Žádost o vyhotovení náhradního ELDP se řeší včasným podáním na příslušném pracovišti Pražské správy sociálního zabezpečení.

Kde lze řešit

Příslušné pracoviště Pražské správy sociálního zabezpečení.

Doklady

Při podání žádosti o dávku starobního důchodu je v případě chybějících dokumentů nutné doložit:

  • vyplněné a žadatelem podepsané Prohlášení o dobách zaměstnání
    • k dispozici na pracovištích PSSZ nebo na webových stránkách ČSSZ
  • pracovní smlouvu nebo potvrzení zaměstnavatele o době trvání zaměstnání
  • výplatní pásky, mzdové listy, zápočtové listy
  • bývalou legitimaci ROH, pokud jsou v ní vylepeny známky o placení příspěvků
  • potvrzení o zdanitelných příjmech a funkčních požitcích o sražených zálohách na daň
  • apod.
Poplatky a lhůty

Poplatky:

  • správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny
  • případné ověření pravosti listinných dokumentů předkládaných spolu se žádostí o důchod provádí bezplatně příslušné pracoviště OSSZ (PSSZ, MSSZ)

Lhůty:

  • podání žádosti o dávky starobního důchodu – nejdříve 4 měsíce před požadovaným datem přiznání
  • vyřízení žádosti o dávky starobního důchodu– do 90 dnů ode dne zahájení řízení
    • lhůta může být prodloužena o dobu, po kterou se např. došetřují rozhodné skutečnosti u zaměstnavatelů, úřadů apod.
  • ohlášení změn ve skutečnostech rozhodných pro trvání nároku na dávku, její výši a výplatu - do 8 dnů od nastálé změny
Nejčastější otázky
  • Při odchodu do důchodu mi chybí údaje k prokázání odpracovaných let u organizace, jejímž zřizovatelem byl ONV, ObÚ nebo ÚMČ. Jak dále postupovat?

    Jedná-li se skutečně o organizaci, zřízenou ÚMČ Praha 10 nebo jeho předchůdci, obraťe se na pracovníkyCentrální spisovny ÚMČ, kde Vám bude poskytnuta informace, zda organizace (resp. její likvidátor) svoji dokumentaci předala k uložení. Pokud tomu tak je, archivářka si od žadatele vyžádá potřebné identifikační údaje, na jejichž základě provede vyhledání. Zároveň informuje o postupech souvisejících s možnostmi nahlížení do spisové dokumentace, resp. podmínkách jejího zpřístupnění.

  • Jak prokazuji doby studia v případě, že nemám k dispozici vysvědčení nebo diplom?

    Pokud nemáte k dispozici vysvědčení nebo diplom, případně doklad o vykonání státní závěrečné zkoušky, obraťte se na školu, kde jste studium absolvoval. Pokud příslušná instituce nemá doklad k dispozici, je vhodné obrátit se na příslušný archiv, který vydá výpis požadované doby studia.
    V mimořádných případech lze jako důkaz použít výpověď svědků, tento postupo je ale vhodné nejprve konzultovat s příslušným pracovištěm PSSZ.

  • Jak mám prokázat dobu vojenské služby, pokud v evidenci PSSZ tyto údaje nejsou a nemohu najít svou vojenskou knížku?

    V takovém případě je vhodné si opatřit potvrzení o výkonu vojenské služby, které vydávají příslušné vojenské orgány (vojenská velitelství). Nemají-li ani tyto orgány potřebné údaje, pak se můžete obrátit naSprávní archiv Armády ČR.

Podobné situace předchozí - následující
Související situace

Než půjdete na úřad...

Pokud plánujete návštěvu úřadu, doporučujeme nejprve navštívit sekci Životní situace, kde získáte informace o tom, co budete k vyřešení Vaší záležitosti potřebovat.

Mělo by Vám pomoci:

Využijte dětský koutek...

Rodiče mohou po dobu nutnou k vyřízení svých záležitostí přenechat děti ve věku od 3 do 10 let v dětském koutku, který najdete v přízemí budovy C.

Otevírací doba:
PO a ST: 8.00 - 12.00 a 13.00 - 17.30
ÚT a ČT: 8.00 - 12.00 a 13.00 - 14.30
PÁ: zavřeno

Licence Creative Commons © 2013-2019 MČ Praha 10