Nejedná se o první, a podle všeho ani poslední literární dílo školy, které nese jméno po světoznámém spisovateli. Volně navazuje na knížku Vršovice vyprávějí. Ta v roce 2018 vyhrála 3. místo soutěže Zlatý diktafon, již vyhlašuje Česká asociace orální historie. Tento rok by škola chtěla začít s tvorbou knihy zaměřenou na rok 1968.
„Střípky vyprávění jsme společně tvořili během vyučování, i ve volném čase, kdy jsme si povídali s pamětníky, přepisovali texty, tvořili ilustrace a infoboxy. Na projektu se podílelo 20 žáků,“ popisuje Veronika Dynterová a vzpomíná, jak přišla na nápad v dětech tímto originálním způsobem rozvíjet vztah k historii a literatuře: „K napsání první knihy ´Vršovice vyprávějí´ mě přivedly samy děti, které mi v hodinách dějepisu líčily příběhy svých babiček a dědečků z Vršovic. Proto jsme je navštívili, vyrazili do nedalekého domova důchodců i do ulic Vršovic a povídali si s lidmi, jak se žilo dříve.“
Střípky vytváření mají 145 stran a sestávají se z celkem 11 lidských příběhů. Kromě sugestivní historie z koncentračního táboru nechybí ani příběh pána, který je autorem obalu na oblíbenou sušenku Margot nebo příběh českého Indiana Jonese, který v Praze objevil největší pravěký hrob. Vznik knížky byl podpořen Operačním programem Praha – pól růstu (výzva č. 49).
„V době, kdy se často mluví o tom, že děti mají malý zájem o čtení a o svět kolem sebe, považuji podobné aktivity za nesmírně důležité. Když slyší a zpracovávají příběhy osob, které znají od malička, je pro ně najednou historie mnohem bližší. Navíc, aniž by si to vlastně uvědomovaly, učí se rozeznávat souvislosti, selektovat informace a zpracovávat je,“ pochvaluje si ředitelka školy Ivana Vaňková.
ZŠ Karla Čapka klade obecně důraz na praktické a mimoškolní aktivity. Konkrétně Veronika Dynterová spolu se svojí kolegyní Markétou Žítkovou se jejich organizaci věnují celoročně – a propagují je i pod společným jménem 2Lehrerinen. V prosinci je například v plánu již tradiční Krampuslauf, populární průvod čertů (jeho případná realizace bude samozřejmě závislá na aktuální epidemiologické situaci). Zároveň provozují netradiční kroužek „Pes a já“, který děti učí, jak se správně chovat ke čtyřnohým mazlíčkům. Pedagožky totiž zaznamenaly rostoucí počet dětí, jež mají ze psů panický strach.
„Mám velkou radost z ředitelů a učitelů, kteří k práci s dětmi přistupují takto komplexně. Rozvíjet u dětí kreativitu, posilovat jejich sounáležitost se školou či propojovat teoretické s praktickým. To vše jsou aspekty, které u našich škol podporujeme,“ říká David Kašpar (VLASTA / STAN), místostarosta pro školství a kulturu. „Vnímám školy jako kulturní instituce,“ tvrdí.
Nejedná se o zdaleka první netradiční počin, jež vznikl ve školách zřizovaných desátou městskou částí. Například ZŠ Eden v loňském školním roce vytvořila audioknihu pohádek Boženy Němcové, které namluvili samotní pedagogové. Už předtím na její půdě vznikly autorský film jako připomínka třicetiletého výročí sametové revoluce nebo kulturně – vzdělávací pásmo coby upozornění na sto let od založení republiky.
ZŠ Brigádníků zase zaznamenala obrovský úspěch, když zdejší učitel biologie a chemie Václav Fiala Fialou ovládl, díky svému badatelskému stylu výuky, prestižní anketu Global Teacher Prize Czech Republic, kde uspěl mezi 1 700 nominovanými.